Bruna flytningar i 1 vecka
23.10.2018
Min mens slutade som vanligt, två dagar senare fick jag bruna flytningar som sedan blev helt svarta. Det kommer ibland stora klumpar. Jag fick även nyss reda på att jag har springmask. Är detta något jag borde kolla upp?
Jag har aldrig haft sex så jag har inga könssjukdommar. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2018
Hej.
De bruna flytningarna låter helt normala. Mensblod är inte alltid klarrött, utan kan vara brunt eller nästan svart som i ditt fall. Det beror dels på att blodet kan ha koagulerat lite men också på att det ju inte bara är blod utan också delar av slemhinna, så lite beroende på hur stora klumpar det är frågan om och hur länge blödningen pågår så får du ju följa med,  men jag hör inget oroväckande i det du skriver.
Springmasken behöver behandlas, och helst skall alla som bor i samma hushåll behandlas eftersom det är ganska smittsamt. Medicin kan man köpa receptfritt på apoteket. Om du googlar på "springmask" så får du fram en lista på olika saker som är bra att tänka på då det handlar om att rengöra hemmet för att undvika att smittas på nytt.
Kram
Tessi