Daktacort
21.10.2024
Min läkare sa åt mig att jag ska använda daktacort i två veckor för svamp i ljumsken. Jag funderar hur man ska smörja det i ljumsken utan att det far in mellan blygläpparna eller dit den inte får fara. Som ”in”. Är det farligt ifall man får lite av daktacort tex på blygläpparna? Svamp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2024
Hej,
Daktacort används ganska allmänt vid svampinfektioner i ljumskarna, så du behöver knappast oroa dig även om slvan skulle komma i kontakt med dina blygdläppar, men du kan ju undvika att smörja det mellan blygdläpparna där huden är tunnare och lättare blir irriterad. följ anvisningarna på bipacksedeln. D.v.s tvätta och torka huden noggrannt och använd en egen handduk för detta, smörj sedan med ett tunt lager kräm och vänta gärna tills salvan har tagits upp av kroppen innan du klär på dig. Använd underkläder av bomull eftersom salvan kan skada syntetmaterial. Salvan kan användas 1-2ggr/dag i 2-5 veckor, men följ de anvisningar som din läkare gav dig. Så OM dina symtom inte har gått över inom två veckor så tycker jag att du skall kontakta läkaren pånytt.
Kram,
Tessi