De sista kilona
07.07.2016
Hej!
Jag är en 17-årig kille som sportar regelbundet och har gjort det på elitnivå väldigt länge. Jag är 185 cm lång och väger ca 80 kilo. Jag är ganska bredaxlad och är överlag nöjd med mej själv.
Jag har dock lite fett på magen och vid brösten som gör att mina muskler inte syns som jag skulle vilja. Jag tror om jag lyckas ta mej ner till 77-78 kilo så skulle mina magrutor och övriga muskler synas bättre. Min fråga är hur jag ska göra detta? Har aldrig i mitt liv tänkt på att gå ner några kilon, utan alltid strävat till att bli tyngre.
Är kostunderskott ett bra sätt att få mig deffad? Hur gör folk för att få bort dedär allra sista kilona så att musklerna ska bli synliga? Ska jag helt låta mig vara lite hungrig emellanåt och börja löpträna mycket?
Vill slutligen tillägga att jag har en sund syn på det hela. Jag har en ganska bra självkänsla och gör helt enkelt detta för att jag tycker det skulle vara trevligt med en ännu lite "tightare" kropp. Mår absolut inte dåligt över detta.
Tack!!! Jens

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
13.07.2016
Hej Jens,
Jag tog och frågade lite råd av en personlig tränare och kostrådgivare som själv tävlar i bikini fitness, för att få ett tillförlitligt svar. Hon skrev att för att deffa så behövs ett litet underskott, dock inte mycket. Det kan medföra lite hunger. Sen skriver hon också att du inte behöver löpträna mycket, det kan väldigt bra räcka med att justera maten. Men någon cardioträning i veckan kan du lägga till om du vill.
En bra riktlinje är att tappa ca 0,5kg/vecka (varierar förstås på person en del). Tappar man vikt för snabbt så förlorar man mera muskler också. Så ta det hellre lite långsammare.
Hoppas du är nöjd med svaret!
Hälsningar,
Alexandra