Dra ut hårsäckar- växer hår aldrig tillbaka?
15.01.2014
Hej, är helt säker på att jag skickade in denna frågan men hittar den inte någonstans så kanske inte gjorde det trots allt :O
Om man drar ut en ögonfrans med roten så växer den inte tillbaka, men gäller det huvudhår också? och typ allt kroppshår?
När man vaxar sig så påstår ju vaxet att dem drar ut håret vid hårsäckarna, varav den ca 1-3 veckors tiden innan håret växt tillbaka.
Vad beror det på?
Och om man drar ut ett huvudhårstrå från roten, kommer det aldrig mer växa något där?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Frisören Stina svarar
16.01.2014
Hej, vi har skickat vidare din fråga och återkommer så fort vi fått svar.
ungdomsinformatören Sanna
PS: det var inte den här frågan som var från dig? http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/utsidan-and-utseendet/farligt-att-dra-av-ogonfransar ? Någon annan om ögonfransar hittar vi inte att vi skulle ha fått de senaste veckorna??? Väldigt mystiskt! Nå, det händer nu som då att någon har så knagglig närtförbindelse att saker åker ut i cyberrymden för till rätt ställe, för att sidans koppling hunnit bli gammal och sidan borde laddas om. Men om du skrev lika kort som här, så är det ju inte så sannolikt. Men vi ska be våra webbkillar kolla ifall det nu mot förmodan skulle finnas någon bugg från vår sida som gör att något inte kommer fram till oss. Men vi tvivlar på att det är något i vårt system, för när ni skriver frågor eller kommentarer, så kommer de genast både som mejl till oss ungdomsinformatörer och direkt in i webbhanteringsprogrammet. Vi borde därför se din fråga om den verkligen kommit fram, men vi hittar den alltså varken i mejlen eller i webbhanteringsprogrammet :( Så det var himla bra att du skrev in den igen - tack för det! Som sagt, svar är på kommande av frisören så snart som möjligt - och läs hursomhelst gärna svaret Sanna skrev på den andra frågan om ögonfransar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Här kommer mera svar från vår frissa Stina:
Om det vore så enkelt skulle man hastigt slippa missprydande hår med ett ryck! Tyvärr så är det inte roten som följer med utan en del av hårsäcken. Ibland händer det att av ett strå blir det flera, genom att när man misshandlar hårsäcken så kan den splittras och det kommer flera nya strån ut i stället. Detta sker ofta på små födelsemärken i ansiktet. Som frissa i åratal har jag aldrig hört att någon försökt slita bort sina hårstrån (som om skallighet skulle göra problemen mindre he he). Skämt åsido! När man vaxar benen så tar det dock längre tid för stråna att växa ut igen och dom är rätt fina och "fjuniga" till en början. Rakar man med hyvel så har man inom några dagar en stubb som känns hård och ..just det - stubbig.
Mvh / Stina