Ekonomi utbildning på distans
31.03.2025
Hej jag har försökt söka efter en ekonomi utbildning som går på distans men hittar inget. Jag vill verkligen studera ekonomi men tycker det är fruktansvärt jobbigt att behöva gå fysisk i skolan av många olika anledningar. Vet ni ifall det finns något sätt att få läsa ekonomi på distans? Hej
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.04.2025
Hej,
Tack för din fråga. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Vad roligt att du är intresserad av ekonomi studier, men samtidigt är det ledsamt att höra att du känner att närstudier inte är ett alternativ för dig. Det finns många orsaker till att högskolestudier sällan går helt och hållet på distans, men många skolor erbjuder nog delar av utbildningsprogrammet på distans.
Det kommer inte fram i din fråga ifall du är intresserad av en specifik utbildning inom ekonomi (merkonom, tradenom, ekonom...), men t.ex. Högskolan på Åland erbjuder studier i företagsekonomi på distans. Du hittar mera info HÄR.
Du har också fått ett riktigt bra tips via en kommentar om att YA i Österbotten ordnar ekonomi utbildning på distans. Det är bara att scrolla neråt här på sidan så hittar du kommentaren :)
Du kan alltid vända dig till studiehandledaren i din skola för att diskutera saken vidare. Det hör till studiehandledares jobb att hjälpa dig med att hitta passande vidarestudier. Nu vet jag ju inte vad du har för livssituation just nu, men även om du inte går i skola just nu har du rätt att kontakta studiehandledaren i den skola som du senast blivit utexaminerad ifrån. De hjälper nog dig gärna, så tveka inte att ta kontakt dit :)
Jag hoppas också att du har en samtalskontakt någonstans, så att du inte är ensam med vad det än är som ligger bakom ditt mående just nu. Våga tala om det som känns jobbigt, det är den bästa gåvan du kan ge dig själv. Även om det känns jobbigt just nu kommer det inte alltid känna så här <3
Stort lycka till och ta hand om dig!
Kram, Lila