FÅR INTE UT MIN TAMPONG HJÄLP!!!
10.08.2017
Hej nu är det så att jag är lite orolig! Inatt elr ungefär 6 tiden så vaknade jag för jag skulle byta tampong för annars blöder de igenom så har alltid ett alarm klockan 6 när ja ska byta tampong. Så jag vaknade gick till toaletten och böt tampong och gick och la mig tillbaka igen. Men sedan idag när jag vaknade kl 12 så tänkte jag byta igen men då hittar ja inget snöre och jag försökte känna efter med fingrarna men kände varken av tampong eller snöre och får inte ut tampongen vad ska jag göra behöver svar nu! Finns det något men kan göra sj hemma utan att behöva gå till någon mottagning. Har hört att tampongen kan sätta sig bakom livmoder tappen är det sant och isåfall hur får man bort den??? BEHÖVER SVAR NU HJÄLP!!!!!!??? EN TJEJ DESPERAT EFTER HJÄLP

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2017
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag tror att du helt enkelt glömde bort att lägga in en ny tampong. Slidan är ju inte bottenlös - så det finns helt enkelt inget ställe dit tamongen skulle ha kunnat vandra iväg. Jag har aldrig hört om en tampong som försvunnit upp dit, så om du sätter dig på huk och känner efter med fingrarna - och du inte känner någon tampong där så finns den helt enkelt inte där.
Livmodertappen är inte så stor att den skulle täcka tampongen, så OM den var där så skulle du känna den. Eftersom det låter som att du är en ganska van tamponganvändare så känns det inte heller sannolikt att du skulle ha lagt in tampongen så att snöret inte alls skulle kännas. Det mest sannolika är nog därför att du var så trött att du glömde att lägga in en ny tampong.
Om du vill kan du ju testa. Sätt in en ny tampong och försök skuffa in den så högt det går och undersök sedan hur det känns - då tamongen är inne så kommer du knappt att få in några fingrar för att känna efter var den är därför att tampongen är i vägen. Du behöver inte oroa dig över att den skall försvinna upp någonstans för det finns inget ställe dit den kan rymma iväg.
Känn efter en gång till, men om den inte känns så kan du vara lugn. I fortsättningen tycker jag att du istället för tamponger skall börja använda menskopp - för den behöver du inte stiga upp för att byta utan kan lämna inne längre utan att riskera att blöda igenom. Menskoppar kan man köpa på t.ex. apoteket eller på nätet.
Ta det alldeles lugnt.
Många kramar
Tessi