fettprocent och dess försvinnande
06.06.2014
Hej! nu har vi med en kompis argumenterat om fettprocenten, vad är det lägsta en brud kan ha i fettprocent ?
och hur kan man förbränna bort sin fettprocent? visst försvinner det oxå via musklerträning? tack i förväg !

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.06.2014
Hej!
En snabb googling ger mest Wikipediaresultat, alltså att många hänvisar till en Wikipediasida (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppsfett) där det står bland annat att:
"För kvinnor gäller följande intervall:
12–14 % svältgräns
14–20 % mycket mager
20–30 % normalt
30 %– fetma"
Men allt är relativt. Det är lite som med BMI, bara siffran säger inte såå mycket om hur man verkligen ser ut. Framförallt inte mycket om hur man mår eller hur väl kroppen funkar. Klart att det är skillnad på om du är bara skinn och ben eller om du är supermuskulös. Plus på hur vi individuellt reagerar fysiskt på olika tillstånd, som tex undervikt. Men precis som Wikipedia nämner i förbifarten, så har fettlagret i kvinnokroppen en hel massa funktioner och är livsviktigt för olika saker. Tex för lagringen av östrogen. Har man inte tillräckligt med underhudsfett så börjar mensen krångla, för östrogenet behöver fett och utan tillräckligt med östrogen har man sällan eller ingen ägglossning. kroppen ställer då dessutom om så att den prioriterar överlevnad framom reproduktion, alltså den inser att den inte klarar av att vänta och föda och amma och mata ett barn, så den trycker på stoppknappen för ägglossningen. Ett annat exempel är att hjärnan behöver också kunna använda kroppens fettreserver för att funka. Använder man upp all energi man får in eller inte får in tillräckligt med energi och därför har en väldigt låg fettprocent, så blir allt man behöver hjärnan till rätt snabbt lidande, som minnet, koncentrationsförmågan, förmågan att lära sig nya saker - ja till och med att hållas pigg och glad. Får man inte nog med energi är ett av de mest dolda men samtidigt mest märkbara symptomen att man blir ledsen, nedstämd, gnällig, irriterad och trött. Vilket såklart gör underverk för självförtroendet och upplevelsen av lycka, eller hur... Att ha en väldigt låg fettprocent kan på sätt och vis också vara ett symptom på värre problem, tex svält (ätstörning), och bidrar till andra negativa biverkningar av grav undervikt eller undervikt, som nedsatt immunförsvar, känslig temperaturreglering eller till och med låg hjärtrytm.
Hjälpte det i er diskussion?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (bla på basen av kostrådgivarens tidigare svar på ätstörningsrelaterade frågor)