Finnar
14.10.2018
Hej jag mår väldigt dålig just pga min hy å det trycker verkligen ner mig hela tiden. Å det känns som att den alldrig blir bra, jag har varit till hudläkare och fått en salva utskriven men den hjälper inget känns det som fast min mamma säger att jag ska ha tålamod men det är svårt när man verkligen mår dåligt av det. Och har fått sämre självförtroende av det också.. så snälla hjälp!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.10.2018
Hej!
Äschdå, jag förstår att det är jobbigt med acne. Det nöter på självförtroendet varje gång man ser sig själv i spegeln eller känner hur en finne ömmar i ansiktet. Det går åt en massa tid att vara missnöjd med och besviken på sin egen kropp och det går åt en massa tanke- och känslokraft när man är tillsammans med andra människor och funderar på vad de ska tycka.
Och egentligen är ju allt det i onödan. Nu menar jag ju såklart inte att du är dum som sätter all denna tid och kraft på din acne, utan att det överlag är ledsamt att det överhuvudtaget ska vara skillnad på hurudan hud man har. Folk borde ju kunna acceptera hur andra ser ut oavsett hur de ser ut - det är ju inte deras ensak! Men framförallt borde man själv kunna acceptera att det är så här jag ser ut just nu och det är bara mitt skal. Lättare sagt än gjort, javisst, men man kan ju försöka. För det mest onödiga i hela det här är ju att det bara är man själv som lider av det. På riktigt, på djupet, på så många plan. Det lidande som andra eventuellt skulle känna på grund av hur man själv ser ut är nog en sådan droppe i havet jämfört med det egna lidandet. Och lider de av hur man själv ser ut så är de nog bara några utseendefixerade, självupptagna j*vlar och har inte den minsta rätt att ens ha en åsikt! Eller hur?
Idag på förmiddagen så svarade vår kosmetolog Sanna på en fråga om acne och acneärr, så nu ska jag be dig läsa hennes svar, så behöver hon inte upprepa sig idag. Här är den frågan&svaret. Du kan också läsa hennes tidigare svar på liknande frågor och få fler idéer på vad du konkret kan göra. Förhoppningsvis lättar det snart, förhoppningsvis har du snart ingen orsak att ha komplex över din acne. Men det ÄR nog som din mamma säger, du måste ha tålamod. Exempelvis de flesta medicinska krämer osv som läkare skriver ut för hudproblem funkar ju inte över en natt, utan det kan ta veckor innan man - nästan så långsamt att det nästan inte märks - kan se någon skillnad. Det finns ingen quick fix på hudproblem, utan det är nog bara att smörja och vänta och smörja och vänta. Och följa Sannas övriga råd.
Stooooor kraaaam under tiden!
Liselott