finnar på brösten
11.12.2016
hej min bröstvårta har "finnar" på sig och när jag klämmer dom kommer det utt något vitt :o vad är det? kan man klämma dom? har alla det? jaaaduu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2016
Hej,
Finnar kan uppkomma precis var som helst på kroppen, och det är inte ovanligt att man har finnar på brösten. Men upphöjningarna du har på bröstvårtan är inte finnar, utan små knottror som skall finnas där. De heter "Montgomerys körtlar" och är en sorts talgkörtlar. Alla har dem, men lite beroende på hur bröstvårtan ser ut så kan de vara olika framträdande. De producerar och innehållar alltså talg, och det är det som är det vita som kommer ur dem då du klämmer.
Det är nog ändå bra om du inte klämmer på dem, eftersom risken finns att det orsakar inflammationer. Talgen skall ju finnas inuti körtlarna så det finns ingen orsak att försöka få ut den.
Kram
Tessi