Finska vän
20.07.2015
Hej :)
Jag är verkligen dålig på finska, och jag är väl lite väl blyg i nytt sällskap, kan jag börja med att säga. Men jag är verkligen taggad på tanken att få träffa och umgås med en finsk person i en liknande situation som jag ^^
Alltså att h*n kan finska, och vill lära sig (bättre) svenska.
Jag tvivlar på att det skulle gå något vidare för mig, men det känns som att jag skulle lära mig bäst så. Att sitta och plugga grammatik och ord funkar inte för min låga B-finska-nivå skalle ^^'
Jag tar snart studenten, och vill få bra (alltså godkänt..) i finska, både för studentskrivningarna och framtiden, yrke och sånt.
Så jag undrar om ni vet var/hur jag kan få tag på en "språkvän" eller vad jag nu ska kalla det, i Vasa/Korsholm trakten så att vi skulle kunna träffas. Och om inte annat så någon jag kunde chatta med på facebook, skype, whatsapp, etc etc :3 då får denne ju vara varifrån som helst.
Tack! :) M

Ungdomsinformatören Sanna svarar
21.07.2015
Hej M
Vuxeninstitutet brukar ordna sk. tandemkurser. Man pusslas ihop med en person, alltså den ena svensk och den andra finsk, sen är det meningen att man ska träffas och prata. Det ordnas 5 närstudietillfällen antingen på Vasa Arbis eller på Vuxeninstitutet i Korsholm. Men man kan också träffas på egen hand och tex gå på bio och sen sitta och prata om filmen, eller kanske på ett café, man kan fara till simhallen tillsammans eller vad man nu hittar på och gillar.
HÄR, kan du läsa mera om vad tandemkursen går ut på. Jag skulle tro att det kunde vara ett bra alternativ för dig, du behöver säkert komma över tröskeln att du vågar börja prata finska. När man stärker sitt talspråk så brukar grammatiken komma på köpet, man börjar "höra" när det är rätt.
Om du har någon fritidsaktivitet så kan det ju hända att du skulle hitta nån finskspråkig och där via kunna öva finska :)
Smart att du tänkt i dessa banor :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna