Flytta på mensen
28.09.2015
Hej, jag skulle vilja flytta fram min mens då vår familj ska på semester. Jag är tretton år och har haft mens i 2 år och den är regelbunden men jag blöder mkt och i en vecka, minst. Kan jag ta primolut-nor eller kan det göra så att jag får mensrubbningar efteråt? ag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2015
Hej.
Primolut Nor borde antagligen funka riktigt bra, och jag tror inte att det ställer till någonting efteråt. Eftersom man ju flyttar på mensen så är det ganska klart att det påverkar den första, och eventuellt nästa mens efter det, men sannolikt inte mer än så.
Jag tycker att du skall gå och prata med din skolsköterska eller med en barnmorska på en ungdomsmottagning så kan de berätta hur du skall göra, och antagligen ordna ett recept på Primolut till dig.
Kram
Tessi