Folk med starka åsikter
05.06.2023
Hej,
Undrar om ni kan förklara mig hur en person som tänker annorlunda om en annan folkgrupp riktigt tänker?
Har några bekanta som är med i mindre kristna samfund. Speciellt en person brukar på sina sociala medier skriva långa text om hurdan syn han (eller den gud han tror på) har på homosexualitet. Kopierar inte hit de exakta orden han använder, för att det gör mig ledsen att han skriver så fult om det som är så värdefullt för mig och i mig.
Personen i fråga är en familjebekant, som jag ännu kommer att träffa vid otaliga familjefest. Han är bara några år äldre än jag och trevlig att småprata med. Har inte berättat åt honom att jag är homosexuell, men för övrigt är min läggning nog inte en hemlighet. Alla i min nära familj vet, även om det inte är något vi pratat om. Vi är privata av oss. Fast i sådana här situationer skulle jag gärna ha kraftigare stöd av familjen.
Vet inte om jag någonsin vågar ta min (framtida) partner till tillfällen där denna bekanta närvarar. Är det sannolikt, att min familjebekant skulle tycka illa om mitt ”livsstil”, om han skulle få veta om det? Kan personer som han ännu se mig som den jag alltid varit, även om det visade sig att jag håller på med sådant han tycker är fel? Är det möjligt att han redan nu har insett vilket äckel jag är och känner sig belåten över att jag åtminstone till synes inte gett efter för frestelsen eftersom jag är singel?
Har förstått att det oftast inte är den homosexuella individen man avskyr, utan att man tänker på läggningen som en avvikande och sjuklig tendens man helst inte ska förverkliga. Den förklaringen känns nästan värre än om man bara skulle vara hatad i överlag.
Känner mig också ganska förvirrad över att just homosexualitet fortfarande verkar vara ett så viktigt ämne i vissa kristna grupper eller för vissa människor i dessa samfund. Borde väl också finnas intressantare frågor inom tron att fundera på.
M
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
21.06.2023
Hej och tack för funderingarna. Jag överraskas själv av samma saker som du. Varför är det så viktigt för somliga individer och religiösa strömningar att häva sig själva på bekostnad av andra? Och speciellt i frågor om sexuell identitet och könsidentitet.
Kan det vara så att individer som inte uppskattar och älskar sin egen sexualitet och inte njuter av sitt sexliv, lätt trasslar in sin ångest i att jaga andra, stämpla andra och t.o.m. fysiskt hugga efter andra.
Det sorgliga med det här djupnar än mer då vi också dessutom bygger religiösa och politiska tankesystem som matar förakt och förföljelse. Människan är en flockvarelse och vi behöver gemenskap. Finns inte en god och förstående gemenskap tar vi emot sämre alternativ, coola tuffa våldsamma gäng, fromma knutpatrioter som får andra att må dåligt.
Som motvikt till den hårda religiositet som er familjevän representerar, sök du efter alternativa narrativ. Regnbågsallians i Svenskfinland, EKHO i Sverige, föreningen Malkus och Voimavaraksi-hanke, European Christian LGBT Movement, Finlands Seta/Vasa Seta, RFSL i Sverige.
På hösten i september ordnar Malkus sitt årliga läger för hbtqia+ med intresse för livsåskådningsfrågor i Janakkala. Du kan googla Malkus på fb och komma med. Regnbågsfolk från olika konfessioner samlas för att fira liv och lugn och ro nära naturen på en lägergård. På båda inhemska språken. Välkommen med. Anmälningarna öppnade i veckan.
Den som av religiösa skäl föraktar och kritiserar sexuell mångfald är en mobbare i lika hög grad som den som gör så utan att "skylla på" sin tro. Det är varken kärleksfullt eller kristet egentligen.
När du vågar vara öppen och med ro i hjärtat visa vem du är och leva öppet med din blivande partner, så kommer en välviljans och omtankens gemenskap att bli synlig för dig. De är/vi är fler än de som purkna och sura orkar bry sig om vem som älskar vem i deras snäva, fördomsfulla verklighet. Kärleken kommer alltid att segra så våga den. Den är vacker och fridsam och ger oss hjärterum och stjärterum. God sommar på dig!
Önskar Monika