För trång?
18.12.2016
hej! Hur vet man om slidan är för trång? Har adrig lyckats få in tampong för att det gör ont, och även när jag är tänd så får jag bara in ett finger max. Är rädd att första gången ska göra ont, eller att nåt e fel på mig. Jag har också dåliga menskramper oc vet inte ännu varför, bara att det inte är endometrios, men jag har hört att man kan ha det om man är för trång. Hjälp! july

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2016
Hej,
Det är ganska ovanligt att man är för trång för att kunna genomföra ett samlag, oftast handlar det om att man spänner sig så mycket, eftersom man är rädd att det skall göra ont att det därför kan vara svårt att komma in. Och jag tror inte att det är något fel på dig, men det är givetvis svårt för mig att kunna uttala mig om hur det är just i ditt fall bara på basen av det du skriver utan det vet du nog bättre själv.
Säkert finns det kvinnor med endometrios som upplever att de har varit ovanligt trånga, men jag har inte hört att det skulle ha något samband, så det tycker jag inte att du skall oroa dig över.
Det du kan göra hemma, som är totalt ofarligt är att själv undersöka ditt eget underliv. Dels kan du kika med en spegel hur det ser ut, och dels känna efter med fingrarna. Du kan lägga lite mat- eller kokosolja på fingrarna så att de glider bättre. Det är främst vid slidöppningen som känseln sitter, så du skall naturligtvis inte ignorera det om det gör ont, men om det inte gör ont så kan du undersöka vidare. Och jag tror att bara du slappnar av så kommer du att märka att öppningen är/kan bli större än du har trott. Då man försöker lägga in sina egna fingrar i slidan kommer de ju oundvikligen från en lite annan vinkel än vad t.ex. penisen gör vid samalg, så känslan är inte helt jämförbar.
Men om det känns som att det inte alls blir till någonting och du tror att det är någonting som inte stämmer så tycker jag inte att du skall vara blyg för att ringa till preventivmottagningen och boka tid för en undersökning. Då de frågar varför du vill boka tid så kan du helt enkelt säga att du misstänker att du är väldigt trång och att du skulle vilja kolla upp så att allting är normalt.
Ta det lugnt bara, det kommer nog att ordna sig.
Kram
Tessi