Frågor om när snoppen slutar växa?
05.10.2017
Hej, jag är en kille på 16 år och bekymrar mig som alla andra om min penislängd. Den är 13cm vid stånd vilket jag antar inte är super litet men ändå under medel. Jag tror jag kom in i puberteten typ i mitten av när man brukar, men just nu har jag hår på armar,ben och tillomed skäggväxt. Är också 181cm lång så jag antar att jag att jag är färdigväxt också. Men detta gör mig orolig har läst på många sidor att snoppväxten brukar sluta runt 18-19 års åldern, och skulle gärna önska att snoppen växte upp sig till medel innan den är färdigväxt.
Så mina frågor är också det, tror ni att min snopp är färdigväxt?
Dels så har jag som sagt 13 cm vid stånd men när jag drar ner förhuden så blir jag så jäkla avtänd och har svårt att ha kvar ståndet, finns det någon anledning till detta? Wanu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2017
Hej.
Det känns som att du slår huvudet på spiken då du skriver att du " som alla andra" bekymrar dig över din penislängd. För precis så är det ju, otroligt många killar går omkring och bekymrar sig över sin penislängd. Och alldeles i onödan. Jag förstår att det känns som en "manlighetsgrej" att ha stora verktyg, men det jag kan säga med säkerhet är att det är 100% viktigare att vara uppmärksam på sin partner än att man har stor kuk.
Det är jättesvårt att säga om din penis har vuxit klart eller om den ännu kommer att bli större. Det är inte heller någonting du kan påverka själv. Det enda du kan påverka är din inställning till dig själv och hur du behandlar personen du har sex med. Det är, precis som du skriver, inte så att du skulle vara "liten", utan helt normal. Och du vet antagligen om att tjejens slida i snitt är ca 8 cm djup, och större delen av nerverna sitter utanför, eller precis vid slidöppningen, så det är inte nödvändigt att fylla upp hela hennes underliv utan viktigare att du vet vad du håller på med. På basen av din fråga vet jag inte heller om det är tjejer eller killar du är intresserad av, men det samma gäller både vaginalt sex och t.ex. analsex - det finns ingen garanti för att sex upplevs som bättre bara för att man har en större penis.
Sen kommer vi till varför du själv blir avtänd av ditt stånd då du drar förhuden tillbaka? Beror det på att det rent visuellt känns avtändande eller känns det obehagligt? Om du t.ex. lider av för trång förhud eller för kort sträng (frenulum) så kan det kännas obehagligt eller göra ont att dra förhuden tillbaka. Isåfall tycker jag inte att du skall tveka att kontakta en läkare. I de fall där förhuden bara är lite för snäv kan läkaren skriva ut en receptbelagd kortisonsalva som kan hjälpa, eller också kan man göra ett litet kirurgiskt ingrepp i förhuden eller frenulum för att rätta till det. De är inga stora eller dramatiska ingrepp och oftast är resultatet väldigt tillfredsställande.
Om det handlar om att du själv upplever att ditt ollon eller din penis ser fel ut, eller att du inte tycker om dess utseende så hoppas jag att du skulle tänka om. Försök att tänka snälla tankar om dig själv och vara stolt över din kropp. Jag tror inte att du kommer att höra några klagomål från nån annan, så varför skulle du själv racka ner på dig och vara kritisk? Försök att fokusera på hur det känns istället för de negativa tankar du får. Att det känns skönt då du rör vid dig själv och att du har förmågan att njuta av beröring. Det är en fantastisk gåva att ha en kropp som kan känna så mycket, kanske i all synnerhet tillsammans med en partner. Det finns inte utrymme för kritiska eller negativa tankar. Jag tycker också att du skall tänka på hela din kropp som en helhet, så haka inte upp dig på att du är missnöjd med en del av den. Din partner gör knappast det, och ifall att hen skulle göra det så är det snarare partnern du skall vara missnöjd med - inte din penis.
Många kramar
Tessi