g-spot
05.02.2017
Heeeejj. Så vitt jag vet har de med penis "g-spot" i anuset. Men jag har också hört att den är på penisen (typ på toppen av den tror jag det var). So where's the g-spot?
Och varför säger folk att det är en myt att vaginor har en g-spot? Då det är helt självklart för mig och många lesbiska (har jag hört) att man kommer åt den om man böjer på fingrarna lite "uppåt" i slidan så då blir de orgasm (if you keep fingering). Har vissa tjejer ingen g-spot eller vadå? send nudes

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2017
Hej.
Detta med g-punkten är ett ganska omtvistat tema. G-punkten är döpt efter en tysk gynekolog som hette Ernst Gräfenberg, som talade om att det inuti slidan på den främre väggen finns ett område som är extra känsligt. Men det har inte kunnat påvisas att alla kvinnor skulle uppleva detta område som speciellt känsligt - och det har ingenting att göra med att man skulle vara "fel" byggd, inte heller har det någonting att göra med vilken sexuell läggning man har. Så g-punkten är knappast någonting som skulle vara specifikt för lesbiska tjejer.
Vissa tjejer har lättare att nå orgasm genom penetration än andra, och det kan hända att det har att göra med förekomsten av g-punkten. Medan andra tjejer inte upplever penetration som upphovet till orgasm om det inte förekommer stimulering av klitoris. Vi är helt enkelt olika.
Killar har med andra ord ingen egentlig g-punkt, eftersom de inte har en slida. Vilket naturligtvis inte innebär att de inte har erogena zoner. Så området strax innanför anus, i väggen intill prostatan är för många killar väldigt känslig och kan vara en källa till stor njutning. Medan andra enbart upplever att det är obehagligt att bli fingrade där. Igen - vi är olika.
Bara att testa sig fram till vad man själv tycker bäst om, utan att allt för mycket jämföra sig med andra.
Kram
Tessi