Genomskinliga flytningar
08.01.2018
Hej! Hade mens för några dagar sedan (tror det var mens, för den var som den brukar).. men dagen efter och nu så har jag riktigt rinnande genomskinliga flytningar...
Är det normalt?, har aldrig haft så förut .... Det känns liksom som när man får ordentlig mens, det blev varmt och trodde då jag fått mens igen , sen när jag går på toa och kissar och kollar ner så hänger det liksom en tunn slemtråd, ser typ ut som att någon kläckt ett ägg och att äggvitan rinner... När jag torkar mig med papper så kan de se ut som om jag skulle ha snytit mig (genomskinlig).
Flytningarna luktar som vanliga flytningslukten, men det kommer ganska mycket, så undrar om det är något att oroa sig för? Tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej Tjej!
Vet du, det där låter precis som ägglossning! Jo, under ägglossningsdygnet (och kanske +- en dag) så kan man ha just sådana där flytningar. De kan vara sega och genomskinliga eller svagt vita, en del kan liksom dra ut sega trådar av dem och det kan kännas riktigt halt när man ska torka sig med vessapapper. Poängen med att flytningarna är så rikliga och hala just under ägglossningen är att spermierna ska ha det lättare att ta sig fram till det väntande ägget.
Och jo, det är helt möjligt att ha ägglossning bara någon dag efter att mensen tog slut. Se, det är ju bara ett medeltal av alla tjejer att ha ägglossning på dag 14 (om man räknar att mensens första dag är dag 1 och om man räknar med en 28-dagars menscykel). Det finns de som har det - som du nu verkar ha haft i alla fall under den här menscykeln - bara en dag efter mensens slut, andra igen kan ha det bara några dagar före mensen kommer på nytt. Största delen av alla tjejer har alltså ungefär mitt emellan menserna. MEN det är ändå inte ett fullkomligt pålitligt tecken på att du faktiskt har ägglossning just under det dygn du har rikliga, sega och hala flytningar, det kan ändå kasta med någon dag. De enda säkra sätten att veta när man har ägglossning är ägglossningstest (ser ut och funkar ungefär som graviditetstest, men mäter de hormoner som förekommer i urinen när man ska ha ägglossning istället) eller så med ultraljud under en gynekologisk undersökning. Det här kan vara bra att veta tills du en vacker dag kanske behöver veta när du har ägglossning.
Just lukten är ett bra tecken att kolla om man misstänker att något är på tok i kroppen. Luktar flytningarna direkt illa kan det vara en bakterieinfektion, svampinfektion, könssjukdom eller något annat som är på tok. Underliv ska nog ha sin egen doft, men inte direkt lukta illa.
Hälsar Liselott