Gestrina & graviditet? Hormoner?
27.10.2017
Hej!
Jag har gått på Gestrina i snart 5 månader. I början blödde jag konstant men nu i slutet av september och början av oktober blödde jag kanske 2-3 veckor, sen dess varit fri. Är orolig att jag kan va gravid eller är det bara att min keppp vant sig?
Jag och min kille kör inte med kondom just för att vi glömmer det jämt (dåligt jag vet) men jag tar mina piller exakt samma tid varje dag som jag ska.
Anledningen till varför jag är orolig för graviditet är för att på kvällarna har min hunger ökat, och jag har mått sisådär de senaste veckorna men de kanske är på grund av pillerna?
Som sagt, blödde ca 3 månader i sträck, fri kanske 1-2 veckor, sen började de igen i ca 1 månad och sen nu 2-3 veckor och är nu fri (hittils).
Ska jag var orolig att det är något?
Sweetgirl123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2017
Hej,
Eftersom Gestrina är ett minipiller så är det en ganska vanlig biverkning att man kan ha lite avvikande blödningar i början, men för det mesta brukar de normaliseras efter en tid. Det låter alltså inte alls oroväckande fast du blödde så pass länge då du började med pillren, men jag tror att din kropp kommer att vänja sig så att du får normal mens igen med tiden. Jag har dock full förståelse för att det är jobbigt att blöda hela tiden under en så lång tid.
Eftersom Gestrina är ett minipiller så är det jätteviktigt att pillret tas på samma tid alla dagar, men förutsatt att du har gjort det så behöver du inte oroa dig över att du skulle ha blivit gravid. Både hungerskänslan och illamåendet kan ha med pillren att göra, men det kan också bero på någonting helt annat, t.ex. att du har ändrat på dina rutiner på något sätt så att du är mer hungrig på kvällarna.
Om du är väldigt orolig kan du ju alltid göra ett graviditetstest, men det är ett alldeles tillförlitligt skydd att använda minipiller och man måste därför inte använda kondom samtidigt om man inte vill.
Jag tycker inte att du skall oroa dig. Skriv upp i din kalender när du blöder, så är det kanske lättare att se ett mönster på om blödningarna minskar och blir mer regelbundna med tiden, vilket jag gissar att de kommer att bli. Är du bekymrad kan du kontakta en gynekolog eller barnmorska och tala med hen.
Kram
Tessi