Godis eller kakor
27.07.2017
Hejsan jag har tänkt börja äta mindre gott bli lite mera hälsosammare. Jag undrar om det är bättre att bara äta godis och sluta med kakor och sånt eller ska jag göra andra vägen(klarar mejj inte helt utan socker)Vilken blir man fetast av? Hm?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.08.2017
Hej Hm?!
Det är nog en svår fråga, för det finns ju kakor och godis av alla de sorter med alla möjliga ingredienser och olika fett- och sockerhalt. Man kan ju hitta väldigt nyttiga kakor och godissorter också, så mest handlar det kanske om att begränsa mängden och lite hålla koll på innehållet, istället för att välja bort det ena eller det andra. Kakor, bullar, bakelser i allmänhet osv innehåller dock kanske fler saker som vi inte borde få i oss överdrivet mycket av, som vitt mjöl, fett och vitt socker. Men å andra sidan innehåller godis ofta en stor mängd konstgjorda tillsatsämnen som vi ju inte heller mår så bra av.
Mitt råd är nog att "välja dina synder". Det betyder att du inte behöver äta allt gott och onyttigt som kommer i din väg, utan välja det som du verkligen, verkligen gillar - men inte heller äta det så ofta eller så mycket på en gång. Att begränsa sötsaksätandet till exempelvis helgen kan vara svårt när man är mer eller mindre "sockerberoende", men på de här sidorna kan du läsa mera om hur du kan få bukt med den vanan.
Hälsar Liselott