Gravid eller bara nojig
04.09.2023
Hej!
Jag har tagit p piller i 6-7 år nu, har inte glömt att ta en på länge och brukar hoppa över min mens normalt vis. Nu har jag skaffat kille, vi har sex rätt så ofta men trots jag äter p piller så har vi kondom. Men på sistone har vi inte varit lika noga med kondom, asså vi brukar börja utan och sen använder det.
Nu ska jag ha mens men har inte fått den ännu. Min kille har aldrig kommit i mig utan kondom och jag har tagit mina p piller samma tid i flera månader och hoppat över min mens tills nu. Nu är jag nojig att jag ska vara gravid, men är bara en/två dagar sen så kanske borde vänta och se om det kommer. Men hur sannolikt är det att jag skulle kunna vara gravid när jag tar p piller och han aldrig har kommit i mig? Har dock varit väldigt stressad och orolig på sistone så kan vara det som gör att den är sen. Men tänker att eftersom jag tar p piller och han aldrig kommit utan kondom i mig så är det kanske inte så sannolikt att jag är gravid. Är en som övertänker mycket och därför behöver jag fråga någon om det. Är tacksam för svar.
Anonym Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2023
Hej.
Tack för din fråga och grattis till att du har träffat någon som du vill ha sex med. Bra att ni tar ansvar för att skydda er, och beroende på hur ert sexliv har sett ut innan ni träffades så är det alltid en god idé att använda kondom om man inte är helt säker på att man är frisk från sexuellt överförbara sjukdomar.
Du får ursäkta men jag måste börja med en liten parentes. Du skriver att du har ätit dina piller flera månader i stäck, och så vitt jag förstår alltså inte haft paus för bortfallsblödning? Jag vet inte vilka piller du äter, och det kan finnas orsaker till att du hoppat över mensen som jag inte känner till. Jag vet att det kan vara befogat att äta flera kartor ihop om man t.ex. lider av väldigt smärtsamma eller kraftiga blödningar, och om en gynekolog eller läkare har rekommenderat att man skall använda pillren på det sättet så skall man följa denna ordination. Men i övriga fall tycker jag att man skall använda pillren enligt den ordinationen som står i bipacksedeln, d.v.s. att man äter de aktiva pillren och sedan har paus för bortfallsblödning (om inte bipacksedeln specifikt uttrycker att man skall äta kartorna ihop). Alla tjejer får inte bortfallsblödning trots att de håller paus, men pillren är framtagna för att påminna om kroppens egen cykel där det normala är att hormonhalten skall variera.
Du är nu stressad och nervös över att din blödning inte kommit trots att du har paus. Jag tror inte att du behöver oroa dig över att vara gravid. Om ni enbart skulle använda kondom så skulle din oro kanske vara befogad, eftersom kondomen skall sitta på under hela samlaget för att vara ett pålitligt skydd, men eftersom du samtidigt tar p-piller och inte har glömt dessa så finns det ingen anledning att tro att pillren inte fungerar. Du skriver att du har varit stressad och orolig den senaste tiden, så det låter mer sannolikt att blödningen är sen på grund av detta än att det skulle bero på att du är gravid. Beroende på vilka piller det är du äter så är det också vanligare med vissa piller än med andra att blödningarna helt uteblir.
Om din mens inte skulle dyka upp alls nu medan du har paus så tycker jag att du skall testa dig bara för att sedan kunna slappna av, men jag tror inte att det finns någon anledning till oro.
Kram,
Tessi