Gravid trots allt eller sitter allt i mitt huvud?
27.02.2014
Det är såhär att jag hade oskyddat samlag med min kille den 30december och min mens kom 7januari. Efter en vecka så började jag må illa och hade ont i bröstvårtorna och blev rädd att jag kanske var gravid trots att jag hade haft min mens så jag tog ett test och den visade negativt.
Fortsatte ta massa tester kanske 5-6 stycken fram tills min andra mens kom som var den 5 februari och alla testerna visade negativt men denna mens var lite konstig alltså jag ahde den som vanligt röd/svart kom klumpar oxo men när jag va inne på tredje dagen så stannade den upp en timme och sen kom den som vanligt igen och började rinna tänkte det kanske är normalt men var fortfarande orolig och tanken TÄNK OM satt i mitt huvud hela tiden.
Tog ett digitalt test som skulle visa även hur många veckor som det hade gått sen man vart befruktad och detta test tog jag 11februari och även på detta test så stod det inte gravid. Glömde nämna att jag äter dåligt och det började när jag väl kände att jag började må illa. Tog ett test den 17februari som även detta visade negativt, har sedan efter det varit lugn inte tänkt så mycket på denna tanke.
Känner att min tredje mens är på gång när som men har på senaste veckan märkt att när jag står upp så ser min mage så uppsvullen ut men när jag lägger mig så ser den helt normal ut, alltså det putar inte ut nån bullig liten mage som det kanske skulle gjort om jag nu vore gravid i vecka 8 +några dagar, tror detta är på grund av att min mens ska komma snart men sån som jag är så tog jag ett test 26februari och som vanligt så visade denna test negativt, tror jag håller på att bli galen med all denna tanke att "jag kanske är" i huvudet.
Men som sagt man har läst så mycket på internet att man tar in allt.
Vikten har varit likadan sen allt detta började så vad det gäller den så har den inte ändrats varken gått upp eller ner. Men kan det vara att det är för att mensen är på gång som jag fått lite mer uppsvullen mage eller inbillar jag mig bara nu att det finns något där? Jag kan dra in magen och ingenting känns konstigt och har inget illamående längre får det dock när jag väl tänker på att jag "kanske är gravid" då kommer den upp men så fort jag slutar tänka så försvinner det.
Kan jag tror ni vara gravid trots alla dessa negativa tester vilket skulle säga att jag är i vecka 8+ nu eller är jag bara så rädd och inbillar mig och letar efter minsta lilla symptom för att klaga "att jag är gravid"??? A.A.R

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2014
Hej allt sitter i ditt huvud!
För jo, så är det, allt sitter verkligen bara i ditt huvud! Du är INTE gravid! Vännen, du har tagit 9 test (om jag räknar rätt) och alla säger samma sak: Du är inte gravid! 9 test kan inte ha fel, speciellt inte efter så här lång tid. Om du skulle ha varit gravid, så skulle alla tester sedan början av februari garanterat, otvivelaktigt och bombsäkert ha visat ett plus (eller ett streck till eller "Du är gravid i vecka...). Du kan lita på dem!
Se, det är så med graviditetstest, de flesta i alla fall, att det behöver hinna komma tillräckligt med "graviditetshormon" (som man alltså inte har om man inte är gravid) i urinen för att de ska känna av det. Ofta sker det redan samma dag som man borde ha fått nästa mens, alltså typ två veckor efter befruktning plus/minus några dagar (beroende på när ägglossningen infaller under menscykeln). Men hos vissa hinner inte mängden graviditetshormon bli tillräckligt hög i urinen innan det gått ett par dagar till. Därför rekommenderar alltid barnmorskor, gynekologer osv att man ska vänta 7-10 dagar efter den dag då man borde ha fått mens och först då testa. Efter det kan det absolut inte visa falskt negativt, utan finns där graviditetshormon, så visar testen det. Det här borde ha skett för dig typ 14-19 JANUARI! Det är nästan 1½ månad sedan. Det finns inte en chans i världen att alla de där 9 testen visat fel!
Och du har inte bara haft en normal mens sedan dess, utan två. Det var det enda pålitliga tecknet på graviditet kvinnor hade för några årtionden sedan, då när det ännu inte fanns graviditetstest att köpa på apoteket för en liten slant. Uteblev mensen, ja då kunde de börja oroa sig/glädja sig/förbereda sig. Din mens har inte uteblivit eller visat minsta tecken på underligheter - för nej, det är inte det minsta ovanligt att den stannar upp en timme. Det gör den nog för de flesta, det rinner inte lika mycket hela tiden utan lite i vågor beroende på om man legat, suttit, rört på sig osv. Troligen fungerar den också så normalt för dig, du bara märkte det nu eftersom du sökte efter symptom.
Den uppsvällda magen nu kan mycket väl bero på att nästa mens är på kommande. De flesta tjejer känner, veckan före mens, att magen är lite svullen (och många har till och med, typ ett par dagar innan mensen, svårt att knäppa byxknappen på jeans som annars sitter bra). Det här beror både på de naturliga hormonerna i kroppen och på mängden mensblod. Alternativa förklaringar kunde vara att du är lite uppspänd i magen eftersom du äter dåligt - eller att du helt enkelt "bullar ut" magen undermedvetet och utan att riktigt inse att du gör det. Massor av tjejer som vet att de är gravida i ett jättetidigt skede och som förnuftsmässigt vet att det absolut inte kan synas på magen ännu liksom får det att synas ändå genom att slappna av i magmusklerna på ett sätt som de inte gör normalt - bara för att de vill att något ska synas utanpå. Så vad man undermedvetet gör i kroppen kan lätt få en att inbilla sig förändringar som inte alls finns där. På samma sätt så kan man plötsligt börja tycka att brösten ömmar mer än vanligt, fastän de egentligen ömmar precis som normalt före mensen. Söker man symptom, så kan man lika gärna också hitta tecken på att man nog säkert har cancer, diabetes eller hjärtfel också.
Vännen, det är inte ovanligt nuförtiden att tjejer inte vågar lita på graviditetstesten. Vi förstår inte varför ni inte gör det, men vi märker av det allt mer här på Våga fråga. Vi vet att man kan lita på testen, så problemet måste ligga i någon form av inställning till läkemedelsindustrin eller till graviditet överlag... Ofta hjälper det om man tar ett graviditetstest i form av ett blodprov hos en läkare/gynekolog eller liknande, på hälsostationens laboratorie eller var i egen kommun sådana tester nu kan tas. Kanske du skulle gå och göra det för att kunna övertyga dig själv om att du inte är gravid? Och kanske borde du fundera på varför du har hakat upp dig så på det här. Varför oroar du dig så hårt för det här och varför är du så osäker? Vad skulle en graviditet innebära för dig, på riktigt? Finns det något bakom som orsakar den här oron?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott