hae jag cancer ?
08.01.2018
jag har vart förkyld nu i nästan två veckor och det var en grov förkyldning. nu har det gått över nu ör det bara lite täppt i näsan. men jag har en klump i halsen som kommer fram på kvällarna och ja känner mig hws. jag har vart ganska orolig det senaste av ayt ja hade något slags sjukdom. typ som cancer. e det vanligt att ha klump eller knuts i halsen efter förkyldning som inte gör ont och jag blir kite hes bara ledsen tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej ledsen tjej!
Nej vet du, jag har mycket svårt att tro att du har cancer, speciellt eftersom den här klumpen i halsen och hesheten uppstått efter förkylningen. Däremot kan det bra hända att du har någon liten infektion i halsen, tex streptokocker eller till och med angina. Jag föreslår att du går till en sjukvårdare eller läkare som kan lysa och titta i din hals och som kan ta svalgprover så att ni kan se ifall det exempelvis är angina. Här i Österbotten, Finland (där Decibel finns) har bland annat influensa typ B gått nu och angina är en vanlig följdsjukdom på den och för angina behöver man antibiotika eller penicillin för att den ska gå om. Så gå och kolla dig, gärna redan idag, eftersom angina är smittsamt.
Hälsar Liselott