Håravfall
21.04.2015
Hej, jag satte in en p-stav ( Nexplanon ) för en tid sedan och har nu börjat tappa stora mängder hår. Vill gäna att det ska sluta men vill inte riktigt ta ut staven eftersom den är dyr. Har provat med vitaminer och specialshampoo men i get fungerar , what to do?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.04.2015
Hejsan! Nexplanon har som biverkning håravfall. 1 av 10 användare är en ungefärlig siffra på hur många som drabbas av den här biverkningen. Vilket betyder att det är en rätt vanlig biverkning.
Jag förstår att du ogärna vill ta ut staven. Du berättar inte hur länge du har haft den men jag tror att det här är en problematik som är vanligare i början av användningstiden. Dessutom är det vår nu - många människor har liksom djuren ett större håravfall på våren efter vår långa kalla vinter... Kan du tänka dej att härda ut över sommaren? Om du skulle avvakta läget över sommaren och sedan ge upp i höst om problemet fortsätter. Om du har en frissa du går regelbundet till kan du berätta åt henne att du har en medicin som har håravfall som biverkning. Hon borde enkelt sedan se när håret börjar växa tillbaka i din hårbotten som små fjun. Jag tror nog att sedan när håret som ska av har fallit så börjar det fint växa små fjun i din hårbotten. Precis som det gör efter håravfall när man har stressat, varit sjuk, bantat eller varit gravid och ammat.
Mångvitaminpreparat som tillskott är säkert ingen dum idé. Du behöver se till att du har ett normalt Hb - ta järnpreparat vid behov samt kolla att mångvitaminpreparatet innehåller b-vitaminer och folsyra.
Med vänlig hälsning,   Annika         barnmorska - hälsovårdare