hemorrojder
06.01.2018
Hej, jag har fått som en liten utbuktning precis vid ändtarmsöppningen, det svider och gör ont vid beröring. Jag misstänker att jag har detta så kallat ”hemorrojder”
Nu har jag några frågor...
1. Är detta vanligt för yngre tonåringar i min ålder?
2. kan det läkas av sig själv?
3. Bör jag kontakta vårdcentralen eller ska jag bara köpa receptfritt läkemedel på apoteket? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.01.2018
Hej!
Jodå, det låter som hemorrojder. Här kan du läsa mera om vad de är och även om hur man kan behandla dem, men 1) kort sagt så är det mycket vanligt (varannan människa kommer att ha eller har haft sådana i något skede av livet) och helt ofarligt. Det är förvånansvärt vanligt att ungdomar får hemorrojder, eftersom många idag sitter väldigt mycket. Det är inte bara det att man sitter mycket på tex kallt eller hårt, tex kalla plaststolar, utan även att man sitter många långa stunder, tex i skolan, skolbussen, framför datorn, framför TV:n osv. Ju mer man rör på sig desto bättre med tanke på tarmen, för hemorrojder kan också ofta hänga ihop med hård mage. Har man förstoppning så tynger man just på det område där analkuddarna, som alltså kan bli till hemorrojder, sitter. Så har man problem med hård mage kan man försöka motverka det med kosten och genom att röra på sig.
2) och 3) I många fall går de om av sig själv, men det finns också receptfri salva på apoteket, tex Scheriproct. Vågar du, så ber du om råd av apotekspersonalen (det här är inget märkvärdigt för dem alls, inget pinsamt som man måste skämmas för inför dem), men du behöver inte gå till en vårdcentral. Skulle det bli riktigt illa ska du såklart söka läkarvård, i riktigt extrema fall kan man operera bort dem. Som sagt, så kan man bra hjälpa tarmen genom att äta mat som passar den (se länken ovan) och genom att röra på sig så att matsmältningen får hjälp att funka normalt. Det påstås tex att om man sitter stilla mer än 45 minuter så stannar matsmältningen av lite, liksom går i mera viloläge, så den borde "väckas" med jämna mellanrum.
Så ingen fara, traska in på apoteket bara, så får du hjälp!
Kram, Liselott