Herpes och könsjukdomar
02.12.2022
Hej!
Jag undrar hur herpes fungerar.
Om jag nu skulle gå till baren och hitta en kvinna som attraherar mig på ett fysiskt sätt och hon ger tillbaka samma signaler och jag skulle börja hångla med henne och sen ta hem henne till mitt hus. Vi hånglar mycket och har vaginalt sex men med preventiv medel (kondom). Hur stor är risken för mig att få någon typ av könsjukdom eller till exempel mun herpes?
Jag undrar detta eftersom att jag vet att herpes är vanligt men jag skulle inte vilja förstöra momentet med att fråga henne om hon har herpes.
Är herpes något man borde vara rädd för? S.S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2022
Hej,
Precis som du skriver så är herpes vanligt, och många vet inte om att de är bärare av viruset eftersom de kanske inte har haft ett aktivt utbrott på länge. Både då det gäller munherpes och genitalherpes så brukar det första utbrottet vara det värsta. Efter det får vissa återkommande utbrott med jämna mellanrum - medan andra aldrig får ett nytt utbrott. Så bara på basen av att titta på någon så kan du inte veta om personen är bärare av viruset eller inte.
Herpes kan smitta från munnen till underlivet via oralsex. Det smittar lättare från man till kvinna än tvärtom. Störst är risken att det smittar om man har ett aktivt utbrott (d.v.s. blåsor eller sår) men herpes kan även smitta trots att man är symtomfri. Det bästa sättet att skydda sig mot herpes är att använda kondom - även om inte heller kondomen är ett 100% skydd eftersom den inte täcker alla de områden (hud och slemhinnor) där viruset kan överföras.
Visst kan man fråga personen man skall ha sex med om denna har herpes - men alltid vet man inte heller om det själv eftersom inte alla har symtom ens vid det första utbrottet. Herpes är kanppast någonting man vill ha - men det är svårt att gå helt säker från det. Använder du kondom har du iaf de bästa förutsättningarna att hållas frisk.
Hälsningar
Tessi