Hjälp!!
19.08.2016
Jag får väldigt mycket Flens på mitt ollon, hänger det ihop med att det är torrt och hur ska jag göra för att det ska sluta? 12345

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2016
Hej.
Om du har flytningar från penisen som är rikligare än den smegma som brukar förekomma, och kanske svårare att tvätta bort, samtidigt som ditt ollon är torrt och kanske lite fnasigt så låter det som om du har svampinfektion. Svampinfektion är inte någon könssjukdom, men den kan överföras från tjej till kille och tvärtom då man har sex. Ibland kan man även som kille uppleva klåda eller sveda på ollonet och förhuden till följd av svampinfektion.
Du kan testa med att gå till apoteket och köpa en salva som heter Canesten. Den får man köpa utan recept och den fungerar snabbt och effektivt. Om du har en tjej som du har sex med utan kondom så är sannolikheten stor att även hon behöver behandla sig för att ni inte skall hålla på och flytta svampinfektionen fram och tillbaka emellan er.
Om inte symtomen ger med sig trots användningen av Canesten så tycker jag att du skall gå och testa dig för könssjukdomar, eftersom flytningar från penisen även kan vara ett tecken på könssjukdom, t.ex. klamydia.
Ingen orsak till panik. Det är ju därför det finns ungdomsmottagningar och vårdcentraleer för att ma skall få hjälp då man behöver.
Kram
Tessi