Humörsvängningar, illamående, depression av p-piller
22.06.2014
Började äta p-piller (diane nova) samma da som jag fick min mens sist (8.6).
Nu i början av denhär veckan kändes det som att jag hade tappat känslorna för min pojkvän, men igår (midsommars afton) kväll var han med till en bekant, o jag var sen helt kär i honom tills nyligen, känns igen som att jag har tappat känslorna för honom (hände också i början av vårt förhållande fast då kände jag int honom lika bra, men gjorde slut då men vi blev ihop efter 2 dagar igen), räknas det som humörsvängningar? Annars har jag inte märkt skillnad med humörsvängningar (har haft mycket humörsvängningar i några år nu).
Har också haft illamående på kvällarna sen andra dagen efter att mensen började sist, och lite depression nu den här veckan (har väl att göra med att det känns som att jag har tappat känslorna för min pojkvän ).
Kan allt detta ha med p-pillret att göra? Det är första gången jag äter p-piller.
Borde jag sluta med p-piller? Eller byta? Vill hälst inte äta p-piller... Men mamma ville.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
26.06.2014
Hej!
Jaa-a, det är alltid knepigt att veta vad humörsvängningar beror på. Dels finns det ju de helt normala som kommer sig av att livet går i vågor och olika saker händer och man har olika humör under olika dagar eller stunder. Dels de hormonella humörsvängingarna både under tonåren och under PMS före (och ibland även under) mensen - vilka kan göra oss alla till gröna monster ibland. Dels så kan det ju faktiskt bli så ibland att när man en gång börjat märka något, tex att humöret svänger, så fokuserar man på det, tänker på det hela tiden och då känns minsta förändring stor och märkbar. Man kan haka upp sig på något så att det blir ett problem, fastän det kanske inte alls är något märkvärdigt. Och dels så kan humörsvängningar ibland vara en smula sköna att skylla på när man reagerar på det ena eller det andra. Vi har en bra utprintad lapp här på jobbet på vår Wall of fame (anslagstavla där vi lägger upp allt från tidningsurklipp om db till visa saker ni skrivit i frågor som vi vill minnas) där det står "Women are not moody! We simply have days when we are less inclined to put up with your shit!" (= ungefär Kvinnor är inte sura/lynniga/vresiga! Vi har bara dagar då vi inte är lika benägna/villiga att stå ut med er skit).
Oavsett vad dina humörsvängningar kan bero på, hur stora de känns osv, så ska du nog ändå orka stå ut med p-pillren i minst 3 månader. Så länge tar det i medeltal för de flesta biverkningar att försvninna eller gå över. Just nu är din kropp lite virrig av de nya hormonerna och därför kan det ta en stund för den att normalisera sig igen, så håll ut! Man ska helst inte byta eller sluta med ett preventivmedel innan det gått minst tre månader ifall biverkningarna inte är riktigt starka och besvärliga. Och precis som du funderar, så kan humörsvängingarna, illamåendet och deppigheten kanske vara en biverkning - men kanske inte. Det är svårt att veta, men vårt råd är hursomhelst att försöka göra saker som tar dig ut ur irritationen, deppigheten, nerdstämdheten mm. Gör saker du njuter av och blir glad av, försök att behålla den positiva inställningen, träffa människor som gör dig glad - och ät, sov och rör på dig. Ibland är det så himla enkelt att man kan känna sig ledsen för att man inte ätit tillräckligt och blodsockret är lågt, men det KÄNNS som att det istället är fel på en själv, på pojkvännen, på kompisarna, på världen.
När det gäller känslorna för pojkvännen, så klart att de kan påverkas av de nya hormonerna i din kropp. Men kanske, kanske har de en naturlig förklaring? Det är nämligen rätt vanligt att man en bit in i ett förhållande (allt från 2 veckor till 2 år in i relationen) genomgår en kris när de mest himlastormande och rosaskimrande nyförälskelsekänslorna svalnar. Man tror lätt att kärleken dött ut då, men egentligen är det nu det visar sig ifall det bara var föräskelse man kände eller om det finns grund för att bygga en djupare och stadigare kärlek i förhållandet. Många förhållanden tar slut i det här skedet, också för att man nu plötsligt ofta börjar inse verkligheten och vardagen med partnern. Typ att man tex märker att han inte är så fantastiskt perfekt utan nog har sina mänskliga fel och brister han också. Så att dina känslor verkar svalna behöver inte betyda att de försvunnit, de kanske bara håller på att förändras till något stadigare - ifall du låter dem göra det. Eller så räcker de inte till för ett längre förhållande med honom. Det kan bara du veta. Eller han veta. Eller tiden utvisa. Men du kan läsa ännu mera om det här bla på våra infosidor om Parförhållanden.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasystern-sommarjobbaren Angelica