Hur får man bort hemorrojder
15.09.2017
Hejsan, jag har en fråga. Det är nämligen så att jag har en hemorrojd och jag läste att den skulle försvinna av sig själv efter några veckor. Men jag har haft en i fölera månader och jag vet inte vad jag ska göra för att få bort den. Det är väll inte normalt att ha den så länge? Och hur får man bort den? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2017
Hej.
Precis som du skriver så brukar hemorrojder ofta försvinna av sig själva. Men lite beroende på vad det är som har orsakat hemorrojden så kan den bli långvarigare. Fundera över både dina matvanor och dina toalettvanor. Har du ofta förstoppning? Isåfall är det vanligt att man måste krysta mer vid toalettbesök och då ger det lättare upphov till hemorrojder. Så om du ofta har förstoppning kan du försöka påverka det genom att äta annorlunda. Ofta hjälper det att äta mer fibrer, t.ex. grönsaker och mörkt bröd.
Du skriver ingenting om huruvida du har försökt behandla hemorrojden. Beroende på om den sitter på insidan eller utsidan av ändtarmsöppningen så kan du antingen använda salva eller stolpiller (suppositorier) för att motverka hemorrojden. På apoteket kan du köpa medicinen receptfritt och den brukar oftast fungera affektivt bara man kommer ihåg att använda den. Medicinen hjälper både mot smärtan och för att minska inflammationen.
Om din hemorrojd inte ändrar efter att du har behandlat den i ca en vecka så tycker jag att du skall kontakta en läkare. Du skall komma ihåg att det inte alls är ovanligt, och att det inte är någonting du behöver skämmas över. Alla läkare är vana vid att tala om saken eftersom det är ett så pass vanligt problem, och det kommer att lösa sig. Men börja med att besöka apoteket.
Kram
Tessi