Hur gör man??
08.06.2017
Hej! Jag skulle vilja få bort håret från underlivet hur gör man ska man bara raka eller? Och om man rakar så skär man sig hur ska man göra för att inte skära sig? Och om man har skurit sig där vad ska man göra åt saken då? T!lda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.06.2017
Hej,
Det är inte alltid så lätt att raka sig i underlivet och få ett resultat man är nöjd med. Om man vill ha bort allt hår kan det därför vara en idé att vaxa sig, men detta kan också vara lite krångligt att göra själv. Så absolut lättast är det kanske att vända sig till en salong och bli vaxad, men det är givetvis dyrare än att göra det hemma.
Skall du raka dig hemma så kan du börja med att klippa håret, så är det lättare att se vad som är vad. Använd alltid en ny och vass hyvel då du rakar dig, och använd raklödder eller kräm. Personligen rekommenderar jag inte att man rakar bort allt hår, utan istället rakar bikinilinjen (d.v.s. vid troskanten) och sedan klipper resten kortare. Då löper man inte samma risk för att få hudirritation vid området, och du bibehåller "ventilationen" i underlivet.
Det är väldigt vanligt att det uppstår kliande knottror då man rakar sig, och att det kliar då håret börjar växa ut igen. Det är inte farligt, men kan vara irriterande. Du kan läsa mer om olika hårborttagningsmetoder här. Slutligen tycker jag att det är viktigast att du gör så som du själv finner bäst, d.v.s. raka dig bara om du själv verkligen vill det. Ingen anna (inklusive jag) har rätt att bestämma över hur du friserar ditt underliv.
Kram
Tessi