Hur ska jag göra?
05.12.2023
Hej! Är en 15årig tjej som har haft samlag med min kille ett par gånger oskyddat och nu är min mens 20dagar sen och jag har jäääääääääätte många symptom som tyder på att jag är gravid meeen orkar inte min mamma kommer döda mig och är såå rädd för att göra abort och vill inte att någon ska veta har liksom panik hela tiden över detta. Finns det något sätt att framkalla missfall???? snälla hjälp orkar inte de här.
Kommer jag behöva göra abort tar jag hellre livet av mig! 15 årig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2023
Hej,
Jag förstår att du känner dig rädd och orolig just nu. Du skriver att din mens är 20 dagar sen, och då är nog det lättaste sättet att ta reda på vad som händer att du testar dig. Jag föreslår att du skulle besöka en ungdomsmottagning och tala med en barnmorska så kanske du kan ta testet där, dels för att du inte skall vara ensam och dels för att du då kan diskutera med hen om hur du går vidare beroende på vad testet visar. OM du är gravid så skulle det synas på testet eftersom din mens är så försenad, men som du säkert har hört så är det inte heller ovanligt att mensen kan vara oregelbunden då man är ung och ännu håller på att utvecklas.
Det finns inget sätt att själv framkalla ett missfall, och det är definitivt ingenting du skall försöka dig på. Jag förstår att det just nu känns som att du saknar alternativ men tillsammans med en barnmorska på ungdomsmottagningen kan ni tillsammans fundera över hur du kan tala med din mamma och hur aborten kommer att gå till ifall att du är gravid.
Ditt första steg nu är att uppsöka ungdomsmottagningen eller att tala med din skolsköterska. Du är inte den första, och inte heller den sista som befinner sig i din situation och även om det känns helt hopplöst så finns det människor som kan hjälpa dig.
Kram,
Tessi