Illaluktande flytningar
15.11.2015
Hej! Jag har haft mens i 3 år nu men på senaste tiden har jag märkt att mina flytningar har ökat och börjat lukta äckligt. Jag har aldrig haft sex med ngn och det kliar inte så det kan nt vara svamp för jag sköter om mig där nere. T.ex då jag kmr hem från skolan och sätter mig ner med benen i kors (skräddarställning) så riktigt känner jag hur en odör kommer upp från underlivet. Väldigt äckligt... och sen då jag drar av mig undibyxona så är det riktigt fullt av flytningar så jag måste tvätta mina undibyxor oftare än förut... hm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.11.2015
Hej.
Det låter som om du har fått en infektion av något slag i slidan som orsakar den konstiga lukten. Ofta beror infektioner i slidan på att slidans pH-värde eller naturliga bakterieflora har blivit rubbad.
Jag tycker att du nu skall vara noggrann med hygienen. Tvätta dig i underlivet med vatten 1 gång/dag och byt trosor. Använd trosor av bomull, inte av syntetmaterial, och inte strings! Sov utan trosor och pyjamasbyxor för att underlivet skall få andas. Från apoteket kan du receptfritt köpa t.ex. Lactal Balans eller Vagibalance. De är vagitorier, d.v.s. kapslar som du lägger in i slidan då du går och lägger dig på kvällen. Om du följer alla dessa råd så borde problemen lösa sig inom en vecka. Men om de inte skulle göra det så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare eller med en läkare. Det finns isåfall laboratorieprov som kan tas för att utreda vad det är för infektion det rör sig om.
Bara att gå till apoteket och börja behandla. Det är ingenting att skämmas över och det betyder inte att du har gjort någonting fel. Ibland uppstår det helt enkelt rubbningar och man vet inte alltid varför. Men det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi