illaluktande underliv
26.09.2024
Hej,
Jag har upplevt illaluktande odörer i underlivet och undrar vad som kan orsaka detta. Vilka receptfria läkemedel eller produkter skulle ni rekommendera för att hantera problemet? Lukten har på senaste tiden nästan börjat påminna om fisk och det skrämmer mig. Finns det något särskilt jag bör tänka på? Kan man ta svampdödande piller fast man inte skulle ha svamp? Jag har märkt att lukten har blivit värre efter jag haft sex och när jag har mens. Jag brukar använda kokosolja som intimtvätt och känns som att inget hjälper med lukten.
Jag har inga andra symptom som tex kilande eller rådnad, endast illaluktande flytningar som ibland kan vara lite brunaktiga mellan mensen. Jag slutade också med p piller för ungefär ett år sen och min mens har varit oregelbunden sen det.
Tack på förhand för er hjälp! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2024
Hej,
Då flytningarnas lukt börjar påminna om lukten av fisk så brukar det vara ett tecken på infektion. Olika tjejer har olika känsligt underliv, och det kan hända att någonting så "enkelt" som sex, mens, bad i badtunna o.s.v. kan rubba pH-balansen i underlivet så att fel bakterier får fotfäste där. Kokosoljan kan också vara ett problem eftersom den inte passar alla underliv, så om du vill använda olja till intimtvätten så föreslår jag att du hellre använder Ceridal-olja som du kan köpa på apoteket eftersom den inte har samma egenskaper i att påverka bakteriefloran som kokosolja har. (Jag vet att kokosolja brukar rekommenderas till mycket men det är inget undermedel så för underlivet finns det bättre olijor.)
För att ta reda på vad det är för typ av infektion du har i underlivet så skulle det bästa vara om du kontaktade preventivrådgivningen så att de fick lägga remiss till en baketerieodling. Du får då gå till laboratoriet där du får ta provet med en bomullspinne från underlivet. Vissa infektioner kan behöva behandlas med receptbelagda mediciner för att det skall gå över, och på basen av provsvaren så kan en läkare skriva ut dessa. Ett annat alternativ är att testa med Gyno-Lacta som du kan köpa utan recept från apoteket. Följ anvisningarna som följer med paketet. Mediciner mot svampinfektion fungerar antagligen inte eftersom det inte låter som svamp.
Jag förstå att det är frustrerande att märka att underlivet luktar främmande, men du har reagerat precis som man SKA reagera - d.v.s. du har uppmärksammat det och märkt att någonting är fel. Så nu återstår bara behandlingen. Även om det skulle behövas en receptbelagd medicin för att få problemen att försvinna så kan det behövas Gyno-Lacta t.ex. efter att du har haft sex eller efter mensen tills din bakterieflora har stabiliserat sig helt.
Ingen fara. Det är ett problem som går att lösa.
Kram,
Tessi