JAG PALLAR INTE MER!!
29.08.2017
Hej!!!
JAG PALLAR INTE MER! JAG PALLAR INTE MER!!
Jag är klar på gymnasiet 1 svenska men måste ändå göra det igen!!!! JAG SLET OCH SLET 3LÅNGA FRUKTANSVÄRDA ÅR PÅ EN DÅLIG SKOLA!! Nu har jag börjar på folkhögskola men får inte läsa svenska 2!!!!!!!!!! Eftersom jag har gymnasiet nivån 1 på andra ämnena!!!!!!
JAG PALLAR INTE MER!!! JAG MENAR DET, JAG ORKAR INTE LEVA LÄNGRE!!!!!!! Personen som hatar sitt liv

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.09.2017
Hej Personen som hatar sitt liv!
Äsch att det inte går som du önskar just nu. Det är ju självklart att du är frustrerad och förbannad nu, det förstår vi absolut. Och ibland är det bra. Ibland gör det att man klagar högt åt rätt personer, som faktiskt råkar kunna göra något åt saken och lösa situationen så att man kan bli nöjd igen. Men om folk runt en inte kan göra något åt saken, och man själv inte kan göra något åt saken, så kan frustration och ilska vara frätande. De är mäktiga känslor, för de brukar smitta av sig på andra och dessutom liksom mata sig själva så att både man själv och alla runt en blir allt mer negativa och klagande och sura.
Tyvärr kan vi ju inte heller göra något åt dina problem här, vi kan inte påverka reglerna eller övertala någon att göra ett undantag bara för dig. Vi kan inte ens veta här på andra sidan Kvarken (Österbotten, Finland) hur systemet där hos er är uppbyggt och varför du nu då inte får läsa svenska 2. Det enda vi kan göra nu är att ge dig lite råd om hur man kan få utlopp för ilska och frustration på ett nyttigare sätt, samt försöka peppa dig lite så här genom text.
Som sagt, ilska och frustration kan vara bra saker, de kan driva en framåt i livet och få en att förändra omständigheterna runt sig. Om man däremot bara sitter och klagar, så är de här känslorna till ingen nytta, eftersom de inte löser något och ingen får ett bättre liv av det. Du har säkert gjort vad du kunnat för att få de rätta personerna övertygade om att du borde få läsa svenska 2, och det har inte lyckats, så då måste du försöka förvandla hjälplösheten, besvikelsen och frustrationen till något annat för att de känslorna inte ska äta upp dig. Hur brukar du få utlopp för ilska annars? Brukar du slå på kudden och skrika högt? Brukar du fara ut och springa? Brukar du prata med kompisar om det som stör dig? Eller brukar du bli så arg så att du gråter, men sedan känner dig bättre efteråt? Eller brukar du göra något mindre nyttigt, som att tröstäta, dricka för att glömma eller använda något annat berusande för att glömma för en stund, skrika åt folk eller slå sönder saker?
Alla är vi olika, så alla behöver vi hitta våra egna metoder för att få bort negativa känslor. Det säger ju sig självt att det tex faktiskt inte funkar att bli hög eller full för att glömma, för både känslorna och problemen brukar finnas kvar när människor som använder den metoden nyktrar till - och känslorna brukar dessutom komma tillbaka i sällskap med ånger för att de varit fulla/höga. Likaså är det inte så smart att skrika åt någon oskyldig eller slå sönder något man måste betala för sedan. Däremot funkar förvånansvärt ofta de alldagliga bondförnuft-metoderna för att få ut oönskade känslor. Som just att springa en stund allt vad man orkar, slå på en boxningssäck, gråta, tvätta golv och damma mattor tills man blir genomsvettig, prata ut med någon som lyssnar, göra ett hårt träningspass på gymmet, sitta på en brygga och låta vågorna lugna en... Oavsett vilken metod du prövar, så hjälper också insikten att det faktiskt inte är värt att vara arg på något man inte kan rå på. Då gäller det nog att ta till alla trötta gamla klyschor, som att "försöka göra det bästa av det" - eftersom de klychorna inte skulle ha levt kvar om de inte stämde. Ha tålamod, orka kämpa, det här handlar ändå bara om en kort bit av ditt liv jämfört med hur länge du har kvar av livet, se de större målen och nyttorna, allt gott är det värt att kämpa för och så vidare. Trösta dig själv hellre än att vara sur på omvärlden.
Hoppas att det blir bra till slut i alla fall <3
Kram, Liselott