Jag vill hångla me en vän
18.12.2024
Hej jag har fått ökad lust för mer kroppskontakt och min fråga låter antagligen dum men är det olagligt om jag ber min kompis som är 19år om vi kan kyssas? (för jag vill känna mig trygg) int som att jag mäst vara tillsammans men denna vännen är en ja kan räkna me å litar på jag vill liksom också kunna säg at jag kysst nån.. Jag vill gjärna att de e tjejer hellre men mina vänner i skolan tvivlar jag på å sku gå med på det ja vet int om 19åringen heller skulle gå med på det men liksom jag vet att jag kan vara med 19åringen kör med bilen nånstans så kan åka dit ingen åker.. Jag önskar verkligen att jag sku få kyssa/hångla med någon jag är trygg med..? Snälla hjälp jag vill liksom våga testa(typ ifall allt går bra att fråga kan vi ta de längre så jag är berädd för jag är rädd för nya sitatoner.. men de är väl enligt lagen olagligt? om personen skulle ta på mig fast jag skulle sagt att de är okej att ta på mig? (om det är okej är det konstigt att fortsätta med att ta av sig så vi skulle sitta i limen eller underkläder? Jag vet ju att min vän är längre utvecklad... Å ja vill gjärna tänka på hur jag ser ut i framtiden pga förändringar å ja hatar förändringar)
Snälam ge ett super fort svar för jag kan int längre sovs fö ädna ja tänker på är hur det känns olika typer av sex typ att just hångla eller smeksex...
Jag kan inte ens läsa sexnoveller på umo... Pga att jag är för ung med de är ända so hjälper mot min ökade sexlust Snälam hjälp!!
pga min dumma ålder jag fattar att de finns med och varför men ibland är de tråkigt.. vågar man fråga sin vän eller har jag gått för långt liksom för en en vän är detta super konstigt?
Tänk om nån vacker tjej läser detta till slut (alla är vackra ingenting är även vackert enligt mig) fast allt är vackert drar ca 80%mot de kvinnor/tjejer och killar max 15-20%
Snälla jag bör hjälp vill int strida mot lagen men vill heller ha erfarenhet en att hamna i en ny sitatonen plötsligt.. Pepparkakstjehensomvillhånglauposinvän
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.12.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är helt naturligt att du vill ha närhet och intimitet. Det är jättebra att du förstår hur viktigt det är att känna sig trygg och bekväm med personer man kysser eller är intim med på andra sätt. Det ökar chanserna för att båda ska ha en bra upplevelse.
Det viktigaste vid all form av fysisk kontakt är samtycke. Om du känner att den här 19-åringen är en person du litar på och som du känner dig bekväm med så kan du absolut fråga ifall personen vill ses. Ni kan såklart tala om att kyssas på förhand men kom ihåg att samtycke är en så kallad "färskvara", man kan alltså inte endast samtycka på förhand utan man måste också samtycka i stunden för att det ska vara okej. Det är också viktigt att komma ihåg att man kan ta tillbaka sitt samtycke när som helst.
I Finland är skyddsåldern för sex 16 år. Men det betyder inte att det finns någon sexpolis som försöker få fast ungdomar som har samtyckt till sex med varandra. Om det inte skiljer många år mellan ungdomarna och om man finns på ungefär samma mognadsnivå är det inte något problem så länge det finns samtycke. Det är alltså inte olagligt för er att hångla men kom ihåg att bara för att du känner en ökad sexlust behöver det inte automatiskt betyda att du är redo, och det är helt okej och naturligt.
Därför föreslår jag att du tar allting steg för steg i den takt som du är bekväm med. Börja kanske först med att kramas eller hålla hand och känn efter hur det känns i kroppen. Om det känns okej kan man sedan gå vidare till nästa steg, t.ex. att kyssas. Kom ihåg att hela tiden kommunicera med varandra och kolla med varandra hur allting känns. Lite nervositet är okej men om man är så pirrig att man skakar är det ofta ett tecken på att man inte ska gå längre än så här.
Det är absolut okej att fråga den här 19-åringen om hen vill hångla med dig men ni kanske kan börja med att diskutera lite kring era känslor, tankar, önskningar och behov gällande fysisk närhet. Du kan förklara att du gärna skulle pröva kyssa någon och även nämna hur viktigt det är för dig med tillit och trygghet i en sådan situation. Du kan sedan berätta att du gärna skulle ha din första kyss med hen eftersom hen är en person du litar på och känner dig trygg med. Det värsta som kan hända är att du får ett "Nej" även om det kan göra ont så är det inte något du ska ta personligt. Alla vill inte kyssas med alla och det är helt okej.
Du behöver inte vara arg på din ålder. Du behöver heller inte ha bråttom med att växa upp. Det finns sätt att utforska sex och intimitet även som minderårig. T.ex. genom att utforska sin egen kropp och ha sex med sig själv. Du behöver inte stressa med vissa upplevelser utan ge dig själv tid och utrymme att lära känna dig själv, din kropp och dina behov.
Kom ihåg att du är värdefull!
Kram <3
Rosanna