Jag vill mysa/ligga med en person men vågar inte fråga
30.10.2020
Hej Decibel,
Jag har en crush på en person som går på samma träningar som jag. Jag är i ett förhållande som är öppet och min partner vet om jag har en crush på denna person, och vill ligga med hen.
Från och till har det känts ganska flörtigt mellan oss men egentligen kan det handla om att hen är trevlig mot alla. Om jag ska våga fråga måste jag nämna att jag är i ett öppet förhållande OCH att det skulle vara mysigt att ligga, två ganska stora grejer. Jag vet inte om personen är singel eller inte, eller om hen är öppen till att vara med nån som är i ett förhållande. Det kan gå jävligt dåligt, eller jävligt bra. Det finns inget däremellan. Om jag gör hen obekväm och hen inte vill kommer vi ändå att se varandra på träningarna och det blir ju en ren katastrof. Hen har tränat längre än mig och känner gänget bättre än mig. Inte bara hen och jag skulle märka att någonting är off.
Varje gång vi tränar tillsammans blir jag kåt. Det är härligt och hemskt. Hen är otroligt attraktiv och bortom räckhåll. Jag lever en gång men vågar jag leva fullt ut? Och vågar jag göra bort mig? Det sägs att man inte ska shit where you eat and eat where you shit. Det kan hända men ibland är det så hemskt att hen inte lämnar mina tankar efter träningarna. Och just nu tänker jag på hen. Jag har inte tränat idag.
Hjälp mig osv. E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2020
Hej,
Ja, precis som du skriver så är sexuell attraktion både underbart och ibland problematiskt. Du skriver att du är i ett öppet förhållande och att din partner vet om din crush, så på den fronten verkar det alldeles lugnt. Huvudsaken där är ju att man spelar med öppna kort och följer de gemensamma reglerna (det vet jag att du vet, men vill förtydliga det så att eventuellt andra som läser svaret skall förstå att det i ert fall inte handlar om otrohet utan om ett avtal som ni båda två är bekväma med.)
Precis som du skriver så kan det gå lite hur som helst. Nummer ett är kanske att ta reda på om din crush är i ett förhållande. Och eftersom du är nyfiken på hen - och gärna skulle ta saker längre så tycker jag inte att det finns någon anledning att vara överdrivet blyg där utan att fråga rakt ut. Det är trots allt en ganska harmlös fråga. Svarar hen "ja - jag är upptagen" så vet du ju det. Om det finns intresse från hens sida eller om hen eventuellt lever i ett liknande förhållande som ditt så kommer hen antagligen att förtydliga det. Och om hen svarar "nej - jag är singel" så är det upp till dig om du tar saken längre redan då eller om du lämnar det som en "teaser" att du frågade. Du kan också bara le och säga att du tycker att hen är fin/intressant. Ofta är det ett sätt att få människor att få upp ögonen för en om de vet att man är intresserad.
Du behöver ju inte go all in och direkt föreslå sex om det inte känns lägligt eller om du själv är osäker på hur du skall gå framåt. Däremot är det viktigt att det kommer fram (innan någonting faktiskt händer mellan er) att du är i ett öppet förhållande. Eftersom vi precis som du skriver inte kan veta hur hen förhåller sig till det. Vissa kan tycka att det är en perfekt deal medan andra inte vill dela sexualpartner med någon - och oavsett hur man förhåller sig så har man ju rätt till den inställningen.
Njut av attraktionen, och börja med att ta reda på om hen är upptagen. Sedan då du vet det så kan du följa med hur saker utvecklas (det kan ju som sagt hända att hen själv tar initiativ då hen vet att du är intresserad). Men jag tror att det är bra om det kommer fram i ett tidigt skede att du är i ett förhållande, öppna kort minskar avsevärt risken för att någon skall bli sårad.
Lycka till!
Kram
Tessi