Kan vara gravid?
22.09.2023
Hej.
igår hade jag och min kille lite kul Och jag sitter på hans knä finns nä risk att jag blir gravid om det sättet om han kom i byxor? ( han har byxor på också)Jag har kläder på hela tiden när vi gjort det. men han har aldrig varit inne i mig eftersom det var min sista dag på min mens. så vi bara pussaa och (jag skriver det i hemlig låda) har det risk för graviditet? passerar spermier genom kläder? Vill inte att jag ska fundera över det här hela tiden. Det gör mig ledsen.
Tack för svar! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2023
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Man kan inte bli gravid på det sätt du beskriver.
För att man skall bli gravid så kräver det att penisen är inuti slidan, så med tanke på att han aldrig var inanför dina byxor så är det riskfritt. Det finns en anledning till att kondomer inte görs av tyg - och det är att de inte är täta. Så jo - spermier kan givetvis passera genom tyg. Men anta att han t.ex. skulle komma på dina byxor - så finns det ändå inget sätt för spermierna att först ta sig igenom tyget, och sedan trosan  och sen ännu klara av söka sig in i slidan och upp till livmodern.
Om du tänker på det andra vägen - att du verkligen försökte bli gravid. Då är det inte rätt sätt att ha sex med kläderna på och utan att han var innanför dina kläder.
Du kan andas ut. Men se till att ni har en kondom (eller flera) till hands ifall det blir aktuellt att han skall komma in i dig.
Kram,
Tessi