Kaverit
10.03.2023
Hei! Minulla on paljon kavereita, joista osa on ollut kavereitani todella kauan. Mutta nämä uudemmat kaverit viettävät enemmän aikaa keskenään. Olen huomannut uudemmista, että välillä he ovat mukavia, mutta välillä jopa aika ilkeitä. Tunneilla he naureskelevat Muille, vaikkei tekisikään mitään. Olen itse heille ystävällinen, mutta he kohtelevat minua ja muita kuin meillä olisi jotain riitaa. Ja sitten yhtäkkiä he esittävät kavereita meille joka on outoa. En tiedä jos tämä on ok Wilma
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
14.03.2023
Hei ja kiitos yhteydenotostasi! Kiva kuulla, että sinulla on paljon kavereita ja etenkin sellaisia, jotka ovat pysyneet rinnallasi jo pidemmän aikaa. Et kertonut, kuinka olet tutustunut uusiin kavereihisi ja missä tapaatte viettää aikaa? Ovatko he koulukavereitasi vai tapaatteko harrastuksissa? Ovatko he olleet keskenään kavereita jo pidempään, vai oletteko kaikki uusia tuttavuuksia toisillenne?
Minusta heidän käyttäytymisensä ei kuulosta kivalta. Ymmärrän hämmennyksen tunteesi sekä ihmetyksesi siitä, että käyttäytyvätkö oikeat ystävät tai kaverit todella kuvaamallasi tavalla? Yleensä ystävyydestä puhuttaessa puhumme ihmisistä, joiden kanssa meillä on turvallinen ja hyvä olo ja joihin voimme luottaa. Ystävyydessä voimme luottaa siihen, että ystävät haluavat meille hyvää. He eivät esimerkiksi kerro salaisuuksiamme muille, puhu meistä pahaa tai esimerkiksi käytä kertomiamme asioita meitä vastaan. Kaverit puolestaan eivät ole niin läheisiä kuin ystävät, mutta kavereiksi kuitenkin yleensä mielletään ihmiset, joiden kanssa meillä on mukava viettää aikaa, jotka ovat meille mukavia ja joille me haluamme olla takaisin mukavia. Kaveritkaan eivät halua käyttäytyä huonosti kavereitaan kohtaan. Päinvastoin!
Joskus joukossa tyhmyys tiivistyy ja joukossa saattaa levitä huonot käyttäytymistavat. Esimerkiksi toisille vahingoniloinen tai muunkaltainen negatiivissävytteinen naureskelu on huonoa käyttäytymistä! Toisten syrjiminen, ulkopuolelle jättäminen tai kohteleminen huonosti ilman syytä on verrattavissa kiusaamiseen, jota kaverit eivät ehdottomasti toisilleen tee. Voi olla, että joskus esimerkiksi porukan ollessa tiivis jo pidemmän aikaa, saattaa porukka alkaa käyttäytyä kehnosti uusia jäseniä tai ulkopuolisia kohtaan. Alitajuisesti porukka saattaa kokea ulkopuoliset uhkana tai heille naureskeleminen saattaa kierolla tapaa korostaa porukkaa sekä heidän yhteenkuuluvaisuuden tunnettaan. Tämä on kuitenkin väärä tapa vahvistaa yhteenkuuluvaisuuden tunnetta!
Joskus ihmiset käyttäytyvät huonosti esimerkiksi mainitsemillani tavoilla tarkoittamattaan tai ymmärtämättä miltä se toisista tuntuu. Tähän saattavat vaikuttaa monet asiat, kuten huono itsetunto tai alitajuinen halu nostaa itseään ylöspäin tallomalla muita henkisesti alaspäin. Voi olla että tällaisen käyttäytymisen takana on paljon yksilön tai yksilöiden huonovointisuutta, esimerkiksi he itse eivät voi hyvin ja siksi he toimivat ilkeästi. Se ei silti ole ok. On hyvä ja tärkeää, että sinä et ole mennyt mukaan tällaiseen ikävään käyttäytymiseen muita kohtaan.
On varmasti raskasta, jos ei etukäteen voi tietää, millä tuulella oma kaveri kulloinkin on eli onko hän tänään sinua kohtaan mukava vai ei. Me ihmiset pidämme siitä, että ihmisten käyttäytyminen on jollakin tapaa ennakoitavissa eli turvallista. Arvaamaton käyttäytyminen uuvuttaa ihan varmasti. Silloin alamme helposti olla varpaillamme toisen suhteen tai saatamme helposti mukautua toisen mielenliikkeisiin. Tällöin ihmissuhde ei tunnu turvalliselta, koska emme tiedä mille se perustuu. Tästä kertoo jo se, että pohdit ovatko he kavereitasi vai eivät.
Kertoo kuitenkin paljon sinusta ja vahvuuksistasi, että kaikesta huolimatta olet uusille kavereillesi aina ystävällinen, vaikka he eivät olisikaan sinua kohtaan sellaisia. Sinulla on kuitenkin myös oikeus suojella itseäsi huonolta käyttäytymiseltä. Ehkä voisit ottaa puheeksi heidän kanssaan, että et tunne oloasi mukavaksi, kun he käyttäytyvät sinua kohtaan kuvaamallasi tavalla? Ehkä he ovat sokeita omalle toiminnalleen, eivätkä ole tajunneet miltä asiat sinusta tuntuvat? Tai sitten voit jatkaa samalla linjalla: olet heille ystävällinen, mutta ehkä kuitenkin panostat enemmän vanhoihin ystävyyssuhteisiin. Sellaisiin, jotka saavat sinut tuntemaan olosi hyväksi, arvostetuksi ja tärkeäksi.
Tunnistat kyllä ystävän, kun olet sellaisen kanssa eikö? Silloin sinulla on vapaus olla millainen oletkaan ja tiedät, että ystäväsi hyväksyy sinut sellaisenaan. Sinun ei tarvitse jännittää puhuuko kaveri sinusta mahdollisesti pahaa silloin, kun et ole itse paikalla ja tiedät, että he eivät vain esitä olevansa sinulle mukavia, vaan he oikeasti ovat sitä. Sama pätee toisinkin päin: silloin kun kyseessä on ystävä tai kaveri, tiedät itse pitäväsi kyseisestä ihmisestä eikä sinun tarvitse pohtia haluatko olla hänen kaverinsa vai ei.
Haluan myös muistuttaa, että on tärkeää, että meillä on elämässämme erilaisia ihmisiä, joiden kanssa jakaa tätä elämää. On kuitenkin myös hyvä muistaa, että määrä ei korvaa laatua. On hienompaa, jos sinulla on vaikka yksi todella hyvä ystävä elämässäsi, kuin kymmenen kaveria, joiden kanssa olosi ei ole kovin hyvä ja joihin et voi kokonaan luottaa.
Toivon sinulle paljon mukavia hetkiä ja naurua kavereiden kanssa!
Halit,
Terkuin Stinke