Kliar
27.06.2018
Hej jag har problem med att det kliar runt slidöppningen och där är också sågot slag utslag eller vit skrynklig hud som gör att det kliar. Är det svamp eller något annat? Har provat satt naturell yogurt och det hjälpte för stunden

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej!
Hm, det är väldigt svårt att säga på rak arm. Det kan vara just svampinfektion, men det kan även vara torra slemhinnor, nötning, bakterieinfektion, könssjukdom eller annat. Så bäst vore det såklart om du gick till en läkare eller till labbet för provtagning. Men det är kanske inte så lätt så här i semestertider. Hm... På apoteket brukar de också kunna massor om olika vanliga krämpor med underlivet och kan bra rekommendera vad du kan prova på. Det kan kanske hjälpa med en salva eller vagitorer som balanserar upp Ph-balansen och återställer fukt, eller andra intimvårdsprodukter... Och är det svampinfektion finns det flera salvor mm du kan prova som du kan få receptfritt från apoteket.
Om det hjälpte för stunden med naturell yoghurt, och om det kliar och är vitt skrynkligt, så kan det eventuellt tyda på en svampinfektion. Om det dessutom luktar annorlunda och kommer just vita, gryniga flytningar, så är det också tecken. Du kunde kanske pröva lägga naturell yoghurt fler gånger - det kan definitivt inte skada iaf eftersom det också är surt (som det ska vara i underlivet) och innehåller goda, skyddande mjölksyrebakterier som kan hjälpa dina naturliga skyddsbakterier. Pröva i alla fall. Och luftbada, alltså var längre stunder utan något på underlivet (tex sov utan underkläder) och undvik både trosor i syntetmaterial, strings och tampong om du skulle få mens nu. Svampinfektion påstås man även kunna få av stress och vitt socker och mjöl (ingen vet med säkerhet) så försök minska på de sakerna också för säkerhets skull. Och tvätta inte mer än en gång per dag och bara med ljummet vatten, eftersom alla former av tvål tvättar bort både skyddande fett och goda bobbor.
Hoppas det slutar snart! Kram, Liselott