Kliar i underlivet
09.04.2018
Hej.. nu dehär senaste dagarna har det kliat i mitt underliv. Flytningarna har varit normala, och har inte haft sex.
Jag kollade med spegel för att se hur det såg ut och det var rött och svullet runt blygdläpparna.. Nära "bajshålet" och öppningen till slidan ser det torrt och skrynkligt ut och där finns några prickar i hudfärg. De syns inte alls bra men de finns där.
Har också haft i några veckor så att bajsöppningen kliat och jag har kliat tills det börjat blöda... Så har jag gjort om och om igen så kan det ha något med det att göra?
Läskigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2018
Hej.
Det finns lite olika saker som kan orsaka klådan du upplever. Dels kan det ju vara så att huden helt enkelt är torr och irriterad. Tvätta dig dagligen med vatten, men använd inte tvål - inte ens tvål som är "anpassad för underlivet" eftersom all tvål torkar ut huden och kan orsaka irritation. använd trosor av bomull, inte syntetmaterial, och använd inte strings.
Det kan röra sig om en svampinfektion, även om flyningarna hittills har varit "normala". Mot svampinfektioner kan man köpa en salva på apoteket som heter Canesten. Den fungerar oftast snabbt och effektivt om det är svamp som är problemet.
Om du inte har haft sex är det inte sannolikt att det skulle handla om en könssjukdom.
Har din mage annars fungerat normalt, d.v.s. har du haft förstoppning och behövt krysta mer än normalt? Ibland kan små sprickor vid analen orsaka klåda. Är klådan runt ändtarmsöppningen mer uttalad under natten än på dagen? Jag tycker att du skall försöka kolla med en spegel då klådan är besvärlig om du kan se någonting där. Ibland kan springmask kännas som i ditt fall. Vid springmask är det alltså små maskar som ofta börjar röra på sig då man skall börja sova. De kryper då ut ur ändtarmen för att lägga sina ägg. Ibland kan man se dem med en spegel eller i avföringen. Springmask kan även orsaka klåda vid slidan eftersom de inte gör så stor skillnad på var de kryper omkring, så det kunde förklara klådan även vid slidan.
Det är med andra ord inte helt lätt att svara på vad det är som orsakar din klåda. Om jag var du skulle jag börja med att tänka på hygienen. Efter det skulle jag besöka apoteket och köpa Canesten-salvan. Det brukar som sagt vara effektivt, så på ganska kort tid lär du märka om det hjälper. Om klådan vid ändtarmsöppningen fortsätter så kan du försöka titta efter med en spegel, och i din avföring om du seer spår av maskar. OM det skulle vara springmask så får man köpa mediciner mot det också receptfritt på apoteket.
Du får helt enkelt leka lite detektiv och försöka ta reda på vad det är som orsakar din klåda. Jag tror nog att det löser sig.
Kram
Tessi