Konstig Känsla
15.03.2022
Hej!
Jag har fram och tillbaka genom åren haft samma känsla som nu, men så har det försvunnit - ibland halv år utan. Men det som händer är alltså att jag får behov av att gå på wc typ hela tiden. Och det känns som om något trycker på blåsan, men också typ på klitoris, så jag känner mig kåt samtidigt. Det är en jobbig känsla för även fast jag varit på wc så fortsätter det och på något vis blir blåsan aldrig riktigt tom. Kan även känna mig rastlös och som att de ”pirrar” där nere.
Vad kan detta vara? Hmm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2022
Hej,
Det är inte så lätt att ge ett exakt svar på din fråga då det finns många saker som eventuellt kan inverka. Men om vi delar upp symtomen lite så kan vi fundera på olika saker du kan försöka ta reda på.
Dels kan man fundera på trycket du känner i blåsan och det att du känner att du behöver kissa ofta. Du skriver att du har upplevt detta till och från under flera års tid. Hur länge brukar det pågå då det händer? Handlar det alltså om några timmar/en hel dag/flera dagar/ en vecka? Har du upptäckt något annat samband som kunde hänga ihop med det? Om man upplever att man måste kissa ofta så tycker jag att det första man behöver utesluta är urinvägsinfektion, och det gör du lättast genom att kontakta hvc och be om en remiss till urinprov. Ibland kan urinvägsinfektioner orsaka just detta, att man känner att man behöver kissa men att det inte kommer någonting.
Det att du samtidigt känner av en retning i underlivet/klitoris kan bero på att blodflödet eller nervkänsligheten av någon anledning är större. På basen av denna information är det svårt för mig att avgöra vilket som är det "primära" symtomet. D.v.s. upplever du att du är kissnödig för att det ökade blodflödet till underlivet trycker mot urinvägarna/blåsan eller är det tvärtom - att irritationen i blåsan orsakar ett ökat blodflöde till underlivet. Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Jag tror att du helt enkelt lättast går vidare genom att först ge ett urinprov. Om det skulle vara rent (d.v.s. ingen infektion) så kan du boka en tid till en läkare eller gynekolog som kan ta vidare ställning till saken. Om det är återkommande och du upplever att det besvärar dig så tycker jag att det är värt att kolla upp.
Kram,
Tessi