Konstig mens efter dagen efter piller
20.09.2022
Hej! Jag är en tjej på 18 år. Jag hade samlag med min pojkvän för 1 vecka sen (då ja skriver detta). Tog ett akut p-piller under 12h efter samlaget. Hela förra veckan hade jag ångest, oroade mig och kände mig typ deprimerad, gissar att det kan bero på att jag valde ett starkare akut piller. Sen fick jag samma pms symtom som att jag kände mig svullen och fick ömmas/svullna bröst. Igår vaknade jag med mensvärk och sen senare på dagen fick jag mens, den var väldit mörkröd men sen blev den mer brunare. Idag blödde jag lite lite på morgonen men nu kommer det knappt någon blod utan mera brunt. Har förr tagit akut piller men det var så längesen så jag minns inte om jag hade domhär symtomen.
Kan också tillägga att om det var en mensblödning så var den 4-6 dagar tidig. Är detta normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.09.2022
Hej,
Det du inte skriver någonting om är om ni använde något preventivmedel då ni hade sex, och om han kom inuti dig? Om ni använde kondom eller du äter p-piller så är sannolikheten liten att du skulle ha blivit gravid. Och i vilket fall som helst skulle det vara bra för er att fundera över vilken preventivmetod ni skall använda i fortsättningen. Kom ihåg att avbrutet samlag inte är en preventivmetod.
Då man har tagit ett dagen efter- piller så är det helt normalt att det påverkar blödningen så att man antingen blöder tidigare eller senare än man normalt skulle göra. Själva blödningen kan också se olika ut och vara kortare eller längre tid än en normal mens. Blödningen i sig är INTE ett tecken på att du skulle vara gravid eller att pillren inte skulle ha fungerat. Men som du kanske vet så är inte dagen efter- piller ett 100% skydd, eftersom de fungerar genom att förhindra eller flytta på ägglossningen, så om ägglossningen redan har skett så kan de inte påverka saken.
Det man därför måste göra är att alltid testa sig för graviditet då det har gått tre veckor sedan man tog pillret, oavsett om man har haft en blödning eller inte. OM du skulle vara gravid så skulle det synas på testet då.
Försök att slappna av nu, och inte stressa över saken. Som du vet så kan det påverka mensen även att man går och oroar sig, så fast jag vet att det är lättare sagt än gjort att inte bekymra sig så finns det helt enkelt inte så mycket annat du kan göra just nu än att vänta. Om tre veckor testar du dig och då vet du säkert hur det ligger till.
Jag vet att tre veckor känns väldigt länge, försök att ta det lugnt.
Kram,
Tessi