Konstig vargina
14.01.2016
Hej! Jag är en tjej på 15 år som har problem med mitt underliv. Den ser inte ut som alla andras. Jag har sökt mycket på google på bilder osv men har inte hittat nåt resultat varför den ser ut som den gör. Har något som nästan ser ut som svamp över hela varginan. Som små kulor i klitoris och det är jättekonstigt. Har också hängade inre blygdläppar villket också är väldigt pinsamt! Har haft det såhär sen jag var 12. Fyller 16 i år. Jag har kille men är oskuld för att jag är jätterädd att det ska vara något fel med min vargina när den ser ut som den gör. Det har typ förstört hela mitt liv för när jag har på mig t.ex bikini så hänger de ner lite där nere då man ser att dom inre blygdläpparna är stora och hänger. Ser nästan ut som nån könssjukdom men alla jag sökt på och hittat har inte stämt med det jag har. Har ej varit hos nån gynokolist för jag har inte berättat detta för någon och ingeb ser mig nånsin naken. Detta förstör mig till 100% och gör så att jag inte vill leva mer. Självmord är ständigt i mina tankar. Så min fråga är vad kan jag göra åt detta utan föräldrar som vet om de? Vad kan detta vara för någonting? Behöver hjälp! Är desperat!!! Gasono

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Det jag vill att du skall börja med är att göra en google bildsökning med sökordet "the great wall of vagina". Det är ett konstprojekt som gjordes av en brittisk konstnär, Jamie McCartney, där han gjorde avgjutningar i gips av 400 kvinnors underliv. Om du kollar på bilderna så ser du att inget undeliv är det andra likt - de ser alla olika ut men ändå ser de alla ut som vaginor.
En annan sak du lägger märke till då du tittar på bilderna är att hos nästan ALLA så "hänger" de inre blygdläpparna ut utanför de yttre. Det SKA se ut så. Det är faktiskt ovanligare att de inre blygdläpparna hålls inanför - men det är inget fel med det heller. Vissa har en klitoris som är väldigt framträdande, nästan som en liten penis, medan andras inte syns alls. Det finns helt enkelt ingen regel för hur ett undeliv ska se ut.
Nåväl, om det ändå känns som att ditt undeliv är ovanligt trots att du ser hur olika alla andras (också) är, så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen och boka en tid för undersökning. Jag tycker att du helt ärligt kan säga att du vill bli undersökt eftersom du undrar om ditt underliv är normalt eftersom du upplever att det ser så annorlunda ut. Antagligen kommer det att visa sig att även din vagina är unik - på samma sätt som alla andras.
Du skriver att du är oskuld och att du t.o.m. funderar på självmord p.g.a. detta! Snälla vän, du gör verkligen ett problem av en sak som inte är det. En kille har oftast ingenting negativt att säga om en flickas underliv - oavsett hur det ser ut. Oftast brukar killen tycka att det är vackert ändå, och om han inte tycker det så kan han ju antingen välja att leva med det eller sköta sig själv. Det jag menar är att INGEN har rätt att få dig att känna dig som att det var fel på dig, och det tror jag inte att han kommer att göra heller.
Jag förstår att du är osäker, och att ämnet är jättekänsligt. Men jag hoppas att du förstår att OM någon sexualpartner någonsin skulle säga åt dig att ditt underliv ser konstigt ut så tycker jag inte att du skall ligga med den personen. Det säger isåfall massor mer om hur bristfällig den personen är i fråga om kunskap och erfarenhet, än vad det säger om ditt underliv.
För din egen sinnesros skull tycker jag att du skall boka en tid till preventivrådgivningen och bli undersökt. Du kan försöka komma ihåg att även barnmorskorna ser olika slidor varje dag - och att de har sett det mesta. Dina föräldrar behöver inte veta om att du besöker preventivrådgivningen och det är trots allt ganska vanligt att flickor gör det i din ålder. OM det faktiskt skulle vara så att du har ett underliv som är så ovanligt så att de på preventivrådgivningen inte heller har sett någonting liknande så kan de remittera dig vidare till en läkare och vid behov kan det göras en operation. Men det behövs högst antagligen inte.
Snälla oroa dig inte mer över detta. Rent tekniskt så är det ju inte heller utseendet på vaginan som är viktigast utan det att DU har förmågan att njuta och att den fungerar som du vill, och det skriver du ingenting om så jag hoppas att den fungerar. Du är värdefull och perfekt precis som du är. Titta på bilderna på "the great wall of vagina" och fundera över om en avgjutning av din vagina skulle finnas med, skulle den då märkas bland de andra eller bara se ut som en i raden?
det ordnar sig vännen.
Många kramar
Tessi