Konstiga flytningar + uppsvälld mage.
09.06.2018
Hej, jag är 15 år och jag har inte haft sex eller nåt sånt. Men jag har under en hyfsat lång period (ca 2 månader) haft bruna och illaluktande flytningar. Nu precis efter mens har jag inte längre bruna flytningar, utan bara illaluktande, mer gul-aktiga flytningar. Jag har också som två "klumpar" på nedre delen av magen när jag spänner magen. Det gör inte ont eller något, men det ser ut ungefär som höftbenen men mer i mitten av magen och är mer mjuka såklart. Vet inte om det har något med äggstockar/äggledare att göra, men det är ungefär där dom sitter antar jag. Är det en infektion av nåt slag eller vad kan det vara? Det har inte heller nåt med mensen att göra, alltså att magen är uppsvälld eller nåt vid mens; för "klumparna" har jag haft lika länge som de konstiga flytningarna. Linn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2018
Hej,
Jag tycker att det skulle vara bäst om du kontaktade en läkare eller en barnmorska vid din hvc/preventivrådgivning. Antagligen är det inte någonting allvarligt, men det kan också vara en infektion som behöver behandlas. Speciellt med tanke på svullnaderna du känner i magen. Det är ett bra tecken att de inte är ömma, och att du inte har ont i magen, men OM du skulle få ont eller få feber är det jätteviktigt att du kontaktar en läkare direkt.
Men jag tycker att du skall ringa preventivrådgivningen och berätta om dina besvär. Jag inser att det känns superpinsamt att tala om men det är verkligen ingenting du behöver skämmas över och de är väldigt vana vid att tala om dessa saker så de skulle inte tycka att det var det minsta konstigt eller pinsamt.
Antagligen lägger de en remiss till bakterieodling, eller beroende på låget så kanske de kan berätta vilken medicin som skulle vara bra. Men de har (i motsats till mig) möjligheten att ställa frågor som gör att de kan få en bättre bild av vad det kan handla om.
Så tveka inte utan ring nu genast. Det löser sig.
Kram
Tessi