Kopparspiral
26.01.2017
Detta gäller några frågor om kopparspiral. Sätter de in kopparspiral i dag åt kvinnor som inte fött barn?
Kopparspiral är det enda preventivmedel jag skulle kunna tänka mig och tänker inte skaffa barn ännu.
I så fall att de gör det, så hur går man till väga för att få en insatt? Skall man först besöka läkare, sedan skaffa spiralen och sedan till läkare igen för att få den insatt?
Kan man ta ut spiralen sedan när som helst även om fem år inte gått?
Har även hört att det kan ge kraftigare menssmärtor och blödningar, hur pass vanligt är det?
Kan man använda tampong i kombination med kopparspiral? Om inte, så varför ej?
Hoppas ni orkar svara på ALLA mina frågor.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2017
Hej,
Jo, man kan nog lägga in spiral även åt tjejer som inte har fött barn, men det är ovanligare att man lägger in kopparspiral än hormonspiral eftersom den kan har mer biverkningar.
Fördelen med kopparspiral, förutom att den skyddar mot graviditet, är ju att den inte innehåller hormoner. Man kan nog ta ut spiraler tidigare om man plötsligt skulle befinna sig i en situation då man vill skaffa barn.
Lättast går du nog tillväga så att du ringer och bokar en tid till preventivrådgivningen. Då kan du boka tid för samtal med en hälsovårdare så får ni snacka ihop er om dina önskemål och vad hen tror. Personligen ser jag inget problem i varför du inte skulle kunna få en kopparspiral - men jag vet också att det kan variera lite från ort till ort huruvida man tycker att det är lämpligt för kvinnor som inte har fött barn. Om det då skulle vara fritt fram så får du antagligen ett recept därifrån så att du får hämta din spiral på apoteket, och en ny tid för insättning av spiralen.
Spiralen brukar sättas in av en gynekolog, men i vissa fall även av barnmorskor som har "rätt" att lägga in dem (de har gått en skolning för det som ger dem rätt till det).  Själva insättningen är inte direkt behaglig, men inte heller så smärtsam som man kanske har hört. Lättast går insättningen om man har mens eftersom livmodermunnen då är mer öppen och mjuk.
Nackdelen med kopparspiral är, som jag redan skrev, att man kan ha större blödningar och de kan vara smärtsammare. Men som med allting annat så gäller det ju inte för alla. Vissa är alldeles nöjda med sin kopparspiral, och eftersom du upplever att du inte är intresserad av några hormonella preventivmedel så tycker jag att det är värt att testa. Det är antagligen det enda sättet att ta reda på hur den fungerar just för dig.
Huruvida man kan använda tampong eller inte då man har spiral finns det lite delade meningar om. Men många anser att det nog skall vara helt säkert att göra det. Under de första dagarna efter att spiralen har satts in skall man använda bindor (sannolikt för att livmodermunnen ännu är så pass öppen att det är lättare för eventuella bakterier att ta sig in, och större risk att spiralen i misstag skulle dras ut om den skulle råka fastna) Men efter det borde det vara ok att använda tampong. Och vill man absolut inte använda bindor så kan man ju alltid använda menskopp - som både är ett ekologiskt och kostnadseffektivt alternativ- och de har inte samma risk att trassla in sig i varandra. Du kan diskutera saken på preventivrådgivningen så kan hen säkert svara på dina frågor, om det var någonting som ännu lämnade oklart.
Eller också skriver du in pånytt :) det är därför vi är här.
Kram
Tessi