Anmälan
02.01.2015
Om någon har gjort en anmälan över något man har gjort till polisen, hur länge tar det innan jag får reda på att jag blivit anmäld?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
02.01.2015
Hej!
Jag skickade din fråga åt konstapel Johanna Westerlund på Facebook (hon är både vår expert och nätpolis på fb). Jag tror att det är snabbaste sättet att få svar av henne, även om det ju inte är sagt att hon har arbetsskifte just nu. Visst kan du skicka själv direkt meddelande åt henne på fb, men vill du vara anonym så passar det ju bra att göra det via Decibel :) Vi sätter svaret av Johanna här så fort vi bara får det (fast det är ju strax helg, så kanske det ändå blir först på måndag)!
Jag kollade för säkerhets skull runt lite på Polisens hemsidor ifall det skulle stå där. Jag hittade inget om hur länge det tar innan den som anmälts själv får reda på det, men här kan du läsa överlag om hur det går till från brottsanmälan och framåt. https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/43A76D612E23A41EC2256BBF00427C22?opendocument
och här om den misstänkte för brott, även om det verkar vara mera om förundersökningen än om hur de först tar kontakt, https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/68CF957E66F091DEC2256BBF00435227?opendocument. Oavsett, så har du blivit anmäld för något så ringer de nog från polisen först. Så håll koll på telefonen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Om en person kontaktar polisen för att göra en brottsanmälan eller om polisen själva på basen av sina misstankar registrerar en brottsanmälan, så beror det kanske främst på graden av allvarlighet, hur snabbt polisen kallar eller hämtar den för brottet misstänkta till förhör. Om det t.ex. är ett grovt brott mot liv och hälsa eller annat brott som kan ge ett strängt straff, så hämtas nog den för brottet misstänkta direkt till förhör och personen blir därmed nästan genast informerad om att en brottsanmälan gjorts mot honom / henne. Om det däremot endast är frågan om ett lindrigt brott, som t.ex. snatteri, så kan det hända att det dröjer aningen längre innan en kallelse att infinna sig på förhör anländer till den som misstänks ha begått ett brott.
En annan sak som kanske inverkar på snabbheten hur snabbt man blir meddelad om en brottsanmälan som gjorts mot en, kan också vara kriminaltaktisk. Polisen kan kanske behöva samla in bevismaterial i ett fall innan personerna i fallet får vetskap om brottsanmälan.
En tredje sak, som i dagens läge påverkar mycket på tiden det tar innan polisen meddelar inblandade i en förundersökning, är tyvärr resurserna. Det kommer dagligen stor mängd brott till polisens kännedom och med den mängd brottsundersökare som just nu finns, så kan det bli så att någon brottsundersökning blir att dröja längre på undersökarens skrivbord innan den hinns med.
Ifall man misstänker att man blivit anmäld för något brott, så kan man alltid fråga sig fram hos polisen.
Mvh. konstapel Johanna Westerlund