Auttakaa nopeeta!!!!!
01.10.2015
Apuaaaaaaaa14.09.2015
Hei! Olin eilen tansseissa ja siellä oli baari... Kaverini oli antanut minulle hänen isosiskon paperit että pääsisin sisälle. (Hän on 18v). Menin sinne baariin ja ostin drinkin, en edes ehtinyt juoda loppuun koska yksi vartia tuli ja halusi nähdä paperit uudestaan. Hän kysyi syntymäaikaani ja en sitten osannut vastata. Kaksi isoa mies vartiaa tuli ja otti minusta kiinni ja yritin paeta(en kuitenkaan onnistunut). Minut vietiin kuulusteltavaksi ja mä itkin ja sanoin että olen pahoillani ja että tämä oli viimeinen kertani!!!! He jotka kuulustelivat minua ottivat paperit ja sanoivat että he ottavat yhteyttä kaverini isosiskoon. He ottivat minun kaikki tiedot ylös mutta minulla ei ollut mitään henkilöllisyystodistusta mukana niin voisko ne ajatella että valehtelin? Puhuin kuitenkin totta... Olen tosi järkyttynyt ja peloissani! Souttaakohan joku vanhemmilleni tai jotain? Pliis auttakaa :( Ja mitä kaverini isosiskolle tapahtuu? Ja jos tässä tapahtuu jotain niin milloin suunnilleen????
Bella.7777
johanna w
Poliskonstapeln Johanna svarar:
Besvarad: 15.09.2015
Hei!
Olen lähettänyt kysymyksesi asiantuntijallemme, vastaus tulee tähän alle heti kun saamme sen!
Ystävällisesti, nuorisotiedottaja Jenny
Moi,
Se että käyttää kaverin siskon papereita, että pääsee alaikäisenä ravintolaan, ei täytä rikoksen tunnusmerkistöä. Silti olen sitä mieltä, että teko on väärin. On monta eri syytä siihen että ravintolaan on yleensä 18 vuoden ikäraja. Yksi esimerkki on se että alaikäinen ei saa käyttää alkoholia ja alaikäiselle alkoholin myynti on kielletty! Ravintolan henkilökunta syyllistyy rikokseen jos myy alle 18-vuotiaalle alkoholijuomia ja omistajalta voi sillä teolla lähteä myyntiluvat.
Jos olisit väärentänyt ajokorttisi tai henkilöllisyystodistuksesi niin, että olisit saavuttanut yli 18 vuoden iän, niin sitten kyseessä olisi ollut rikos. Tällainen teko olisi täyttänyt väärennösrikoksen tunnusmerkistöä. Lievästä väärennyksestä voidaan tuomita sakkoon, väärennyksestä jopa vankilaan.
Mietit mitä kaverin isosiskolle tapahtuu…Ei paljon muuta kun se, että hän ehkä joutuu hakemaan paperinsa poliisilaitokselta. Oletan, että ravintolan henkilökunta otti paperit sinulta haltuunsa silloin tapahtumailtana ja, että paperit on sen jälkeen viety poliisilaitokselle.
Poliisille on annettava oikeat henkilötiedot kun konstaapeli niitä pyytää. Valehtelemista voidaan tuomita sakkoon. Ravintolan ovimiehelle ei tarvitse oikeita henkilötietoja antaa ellei halua.
T. konstaapeli Johanna Westerlund
En oikein ymmärtänyt yhtä juttua niin kopioin kysymykseni ja vastauksen tänne... Kun Johanna kirjoitti että hän olettaa että henkilökunta otti minulta paperit sinä iltana haltuunsa ja että ne on viety poliisilaitokselle... Niin mulla ei ollut mukana mun henkkareita tai mitään. Ne vaan kyseli että missä asun, nimeni, puh numeroni ja kirjoittivat paperille... Onkohan ne vieneet sen paperin poliisilaitokselle vai mitä? Soittaakohan kukaan minulle tai vanhemmilleni? Auttakaa :( Bella.7777

Nuorisotiedottaja Jenny svarar
07.10.2015
Hei!
Uskoisin, että asiantuntijamme Johanna tarkoitti, että sinun kaverin sisko voi hakea paperinsa poliisilaitokselta, mikäli poliisit ottivat ne pois sinulta. En nyt ihan varmasti voi sanoa, miksi sinulta otettiin henkilötiedot ylös -onko tarkoitus soittaa vanhemmillesi vai ei tai oliko tarkoitus vain tarkistaa, ettet ole sama henkilö kuin ajokortissa, jota lainasit mutta rikoksen tunnusmerkkejä kaverin siskon papereiden lainaaminen ei asiantuntijamme mukaan täytä.
En uskoisi, että tästä asiasta otetaan kotiisi yhteyttä mutta en tietenkään voi olla varma -jos vanhemmillesi soitetaan sinun on parasta vain kertoa totuus ja pahoitella tapahtunutta -ottaa yksinkertaisesti vastuu teostasi. Luulisin kyllä, että vanhempasi ymmärtävät sinuakin vähän -ovathan hekin joskus olleet nuoria. Saattavathan he hieman suuttua tai pettyä, koska sinä olet heille tärkeä eiväkä he varmastikaan halua sinun joutuvan vaikeuksiin. -Sanon tämän nyt vain ihan varalta, -JOS sattuu, että vanhempasi saa tietää asiasta. On siis vaikeaa mennä lupaamaan, ettei kotiisi soiteta, koska en voi sitä vannoa -en silti usko niin.
Nyt vain malttia -pari vuotta menee äkkiä ja sitten oletkin jo oikeutettu menemään ravintolaan ihan omana itsenäsi.
Terveisin, nuorisotiedottaja Jenny