böter
07.01.2015
Hej, vad blir det för böter om man sitter två på en snöskoter som är registrerad för endast en? Och hur är det med fortkörning?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
08.01.2015
Hejsan, bra att du skriver hit och vill ha reda på :) Vi kollar upp med vår polisexpert och återkommer så fort vi fått svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej killen,
Om det i en snöskoters registerutdrag står angivet att endast chauffören får sitta på fordonet under körning och polisen påträffar en eller flera passagerare utöver det tillåtna, så kan chauffören, så tillvida att han är straffrättsligt ansvarig (över 15 år),bötfällas. Beroende på situationen så kan man antingen få en strafforder eller en ordningsbot. Straffordern är normalt 6 dagsböter och summan beror på den bötfälldas inkomster. Ordningsboten, som ges vid lindriga fall då trafiksäkerheten inte äventyrats stort, är 50 euro. Lagparagraferna finns i förordningen om fordons plats på väg (39§ och 41§) och i vägtrafiklagens 103§.
Snöskoterkörning begränsas av hastighetsbegränsningar. Största tillåtna hastigheten på landområden är 60 km/h, annanstans på väg 40 km/h. På istäckta områden får snöskotern köras i 80 km/h, men det är ju inget måste att köra så hårt :) Hastigheten skall man anpassa enligt de rådande förhållandena, t.ex. hur bra föret är och hur duktig man är som chaufför. Har man en släde tillkopplad till snöskotern och när det i den sitter passagerare, så får snöskotern köras med högsta tillåtna hastigheten 40 km/h.
konstapel Johanna Westerlund