Byxmyndighet
21.10.2021
Om man är 15 år och vill bara med nån som är 18 år, när blir det olagligt? Vad går att göra och vad går inte att göra? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Gränsen för sexuell skyddsålder i Finland går vid 16 år, och den lagen finns till för att skydda yngre personer (barn) från att bli utnyttjade av äldre personer (vuxna). Det är alltid personen som är myndig som bär ansvaret, oavsett om den yngre personen är med på det eller inte. Med sex avses inte bara samlag utan vilken som helst sexuell handling.
Men det står även att "Om parterna är nära varandra i ålder samt själslig och kroppslig mognad anses gärningen inte som sexuellt utnyttjande av barn". Det är ju inte alls unikt eller ovanligt att en 15-åring skulle ha ett förhållande med en person som är 18, och i de allra flesta fall så får det inga lagliga påföljder så länge det är helt uppenbart att båda två var tillräckligt mogna för att veta vad de höll på med och att man ville samma sak.
Med andra ord skall man inte tänka på skyddsåldern som att den försöker begränsa en utan som att den finns till för att skydda en. Det viktigaste då man har sex i alla situationer är ju att man tar hand om varandra och kan ta ansvar för sina handlingar. Det finns nog ingen polis som springer omkring och kollar upp vem som ligger med vem och hur gammal man är i de situationer då allting fungerar. Men i de situationer då det är uppenbart att någon blir felbehandlad eller utnyttjad så finns det en trygghet i att det finns en lag som skyddar unga personer. Och det är oftast dessa fall som kommer till polisens eller socialens kännedom och i de fallen kan man vidta åtgärder om det behövs.
Jag tycker att det tyder på att du är ansvarstagande och mogen som vill kolla upp saken. Fortsätt att ta hand om varandra.
Kram,
Tessi