Döpa om sig
02.03.2015
Hejsan Decibel! Jag har ända sedan jag var liten velat döpa om mig men jag har alltid fått svaret av föräldrarna att jag får göra det själv när jag är 18, är lite över 18 år nu och kom fram till att jag vill verkligen döpa om mig nu, problemet är att jag har ingen aning om hur allt går till väga och mina föräldrar vill inte hjälpa till för de tycker de har gjort sitt ända jag tänkte göra var att svänga om mitt mellannamn och förnamn men som sagt vet jag inte ens hur jag skall börja och vad som är nästa steg osv.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Prästen Per svarar
11.03.2015
Hejsan, förlåt förlåt förlåt att du måst vänta på svaret. Nu är det dessutom en grej som vi måste ta reda på av en av våra experter. Vi återkommer så fort vi bara får svaret. Förlåt än en gång <3
Massor med kramar från oss alla på Decibel kontoret: Sanna, Liselott, Annika och Jenny
Hej på dej!
Som jag uppfattar frågan så gäller den inte att döpa sig på nytt. Dopet är ju inte i förstahand en namnceremoni. Men om jag förstått dej fel och din fråga handlar om att döpa sig på nytt, skulle jag ändå uppmana dej att prata med någon som arbetar i kyrkan eller församlingen och berätta om dina funderingar och föra en diskussion.
Som jag förstår frågan så funderar du på att byta namn och den biten får du nog ordnad på närmaste magistrat. De kan reglerna och vet tågordningen. Och för att byta namn så behöver du alltså inte alls döpa om dej. Här under har du också en länk som kan hjälpa dej på vägen.
http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanster/namnarenden/Basuppgifter/
På samma sida hittar du också länken till att göra ansökan om namnändring på nätet.
mvh Pilde