Etisk politik
11.05.2020
Jag och min flickvän har tänkt flytta ihop, men vi har en lite opasslig ålderskildnad, den är inte stor, men kan krångla till det om man läser den fina stilen. @$$/++

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.05.2020
Hej,
Precis som du skriver så är er åldersskillnad just nu större än den kommer att uppfattas om några månader. Jag utgår ifrån att du/ni känner till lagen och vet att det i Finland finns en skyddsålder på 16 år. Hur som helst så utreds dessa fall alltid individuellt och med hänsyn till många saker, så i ert fall tror jag inte att det skulle leda till några problem - MEN jag vet ju bara det du skriver och inget annat.
Mer funderar jag kanske på de rent praktiska detaljerna, som var ni skall bo, vem som betalar hyran och vad dina/era föräldrar anser om saken. Om du inte har en regelbunden inkomst så är det knappast en god idé att på egen hand hyra en lägenhet?? Men som sagt, det finns massor av detaljer som jag inte känner till. Mitt råd är att du/ni skall diskutera saken med dina/era föräldrar. Om ni verkligen har tänkt igenom allting så är de kanske av samma åsikt som ni och då  kan de kanske hjälpa till med detaljerna.
Kram
Tessi