fejklägg
21.02.2015
Hej, ifall man skulle ha ett fejk ID och går till en butik och köper alkohol men de ser att det är fejk, kan man få böter eller nåt då och hur mycket? x

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
23.02.2015
Hejsan, en mycket bra och intressant fråga, misstänker att det är flera som funderar över detta. Vi kollar med vår polisexpert, svaret kommer här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
Om man t.ex. tillverkar sig ett eget ID-bevis eller ändrar uppgifter på ett redan existerande körkort för att eventuellt uppnå högre ålder, så gör man sig skyldig till förfalskning. Om detta brott finns stadgat i strafflagens 33. kapitels 1 §. För förfalskning kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år. Det är tingsrätten som bestämmer längden på straffet eller hur många dagsböter man får. Dessutom påverkas summan på böteslappen av hurdana inkomster man har, så jag kan tyvärr inte säga summan på böteslappen.
Att låna en äldre kamrats ID är också fel, men det klassas inte som förfalskning om man försöker använda sig av någon annans ID-bevis utan att ha manipulerat det och ändrat på några uppgifter på kortet. Jag brukar ändå ta om hand en ID-handling som inte tillhör personer som visar opp det. Den rätta ägaren får komma och hämta ut kortet från polisstationens hittegodsbyrå senare.
Mvh. konstapel Johanna Westerlund